Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whitexc70
Hej, jag undrar om någon vet om någon bra sida på nätet eller YouTube som visar hur man byter generator på en xc70 my06:a? Typ hur man gör steg för steg. Vilka verktyg man kan behöva och vad skall man tänka på (nått man måste göra med programvaran osv). Jag är inte världens mest tekniska person. (0=

//Rolle
Tror fcp euro eller likade har en film på YT . Annars är det jätte lätt att göra själv . Du har en xc70 2,5t eller Diesel? Jag gjorde såhär på min bensinare. Du kan börja med att

*ta bort minus polen på batteriet
*tömma ur lite glykol
*ta bort korta gummi tryckröret som sitter framför generatorn och under övre kylarslangen
*ta bort multiremmen eller vad den heter. Kom ihåg hur den sitter. Tror det är torx 55 på de nyare och en 14mm på de gamla
*ta bort de tre bultarna på servopumpen tror det är 10mm på den nyare 12mm på de gamla
*lossa klämman som håller fast servoslangen
*ta bort övre kylarslangen och lägg och sidan till höger på insuget . (Kommer bli lite spill)
*ta och lägg upp servopumpen med servotanken på motorn och nu borde du ha ganska fritt till generatorn
*ta bort den lilla plastkontakten som sitter till höger på generatorn, brukar sitta rätt så hårt men va försiktig.
*ta bort de svarta locket som sitter bakom den lilla kontakten och där under sitter en bilt med en kontakt en 13mm bult ta bort den .
*nu kan du ta bort en 10mm bult som sitter till vänster om generstor vid mutiremmen . Du kommer se vart den går
*ta bort de två långa bultarna som går under generator och över acpumpen också 10mm på de nyare.
*för att få ut den lättare lossa ett par varv på den vänstra bulten under ac pumpen.

Nu kan du lirka ut den och byta till den nya.

Ska du byta till en begagnad så but regulatorn på sidan . Några stjärn skruvar en och 13 mm mutter .

Hoppas det hjälpte något :-)
Senast redigerad av 1 Bror1777, redigerad totalt 0 gånger.
Jusdet du behöver en 1/4 hylsnyckel sats minst 7mm till 114mm och en torx 55 till remmen gärna en smalt spärrskaft eller halv tums adapter till en block cykel.

Nej du behöver ingen programvara. Ta bort minuspolen bara kolla stiften och längden i regulatorn

Har du fått upp batteri lampan och "elsystem service snarast" och mätt laddningen ? Eller hur vet du att det är generatorn?

Är den rörbiten svår att byta sj&[…]

Snålat på komfort och inredning

Gammal tråd men jag försöker &au[…]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

After two months in the workshop, the ERAD has bee[…]