Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Holländaren
Hej!

Oväntad nog ( :roll: ) så har jag problem med min dieselvärmare igen..
I våras så slutade den funkade, en felkodsavläsning sa att det var glödstiftet som gav felaktig signal. Jag har inte behövt dieselvärmaren så det har fått vara men förra veckan så bytte jag glödstiftet, och vips så fungerade värmaren igen. Den har fungerat helt felfritt i en vecka, ända fram till idag. Då startade den men stängde av sig själv efter nån minut, för att sedan aldrig starta igen.
Nu har samma felkod kommit tillbaks, felaktig signal från glödstiftet alltså.

Stiftet jag satte dit var såklart ett nytt och är köpt hos Volvo (770 kr om jag minns rätt)

Nu är frågan, har jag bara haft otur och fått ett dåligt stift, eller kan det finnas en bra anledning till varför det här stiftet inte höll i mer än en vecka?
av Tisseponken
Hej! Har samma problem på min xc90 med värmare av märket ardic. Har bytt glödstift två gånger, första gången höll det i en vecka och nu höll det en månad.. på volvo här hemma säger dom att det är styrenheten som är kass, vilket jag inte har hört talas om tidigare, att glödstiften ska brinna upp av det..? Har du fått ordning på din värmare?
Användarvisningsbild
av jiha1968
5 år gammal tråd... :bored: ;-)

Hej, inte otänkbart att styrenheten (CPM) äter glödstift.
Spänningen till glödstiftet reglerats av CPM, p.g.a stiften inte gillar mer än ungefär 7-8V över längre tid.
Om glödstiftet får batterispänning direkt (12-15V) så glöder den inte så länge...
Kortslutning i kablage mellan glödstift och CPM är en annan men mindre sannolik möjlighet.

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]