Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trygvegustafsson
Hej,
Sonen har en V 70 2005 där batteriet drar ut ca. 3 dagar.
tänkte mäta ström vid batteri samt innan generatorn.
men osäker på hur mycket ström som normalt dras vid respektive ställe när bilen är i vila?
någon som vet hur många mA som "läcker" när allt är som det skall?
tänker också lokalisera ev fel. med att ta ur säkringar och se vad det påverkar i förbrukning.

/Trygve
Användarvisningsbild
av drlecter
Har för mig att det brukar ligga på ca 20- 30 mA. När bilen gått ner i viloläge. Alltså 0.03 A. Så på en vecka försvinner ca 5A ur batteriet. Om jag kommer ihåg rätt..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av frasse4
Bör I alla fall vara under 100 mA, men om den laddar ur på 3 dagar låter ser mer som att det drar runt 1 A eller mer. Tänk på att se till att bilen är i viloläge när du mäter.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
När man lägger på strömmen kan förbrukningen spika i upp bortåt 1A i sisådär 10sek(styrboxar osv startar upp, för att sedan gå ner i sömnläge).
När allt stabiliserat sig bör det ligga i regionen ~40mA +-10mA.

edit: men vafa... Ser nu att TS frågar om en 2005a :mad: ............... Ja då kan du säkerligen bortse från mina mätningar.
av m2c
Jag hade samma problem på min 2001 v70. Jag drog ut säkringarna en och en och mätte med en amperemeter mellan stiften där säkringen skulle sitta. Visade sig att larmet drog en massa ström. Så nu kör jag utan den säkringen och allt är frid och fröjd. Kanske något för dig att testmäta? (Även generatorn kan smygdra ström har jag hört).

Edit: Eftersom din bil tjuvdrar när bilen inte är på så mät över säkringarna utan att ha nyckeln i.
av MickeM
Backupbatteriet i larmsirenen är vanlig strömtjuv. Ta bort backupbatteriet helt.
Funkar fint ändå.

Batterier kan haverera och dra ur sig själva.

Generatorns dioder som sagt.

Tre vanligaste felen för vidare felsökning.

Ang art mäta viloförbrukningen, så.är det jätteviktigt att CAN gått i dvala. Det tar ytterligare några minuter efter att innerbelysningen slocknat.
Peta igen bakluckelåset så bilen tror den är stängd, så går det fortare.
Bryts strömmen det minsta vid mättillfället så vaknar CAN igen, och med vaket CAN drar den flera A.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Ett annat fel jag haft var att lampan i handskfacket lös hela tiden dock så vet jag inte hur länge det tar innan battriet är tomt när den lyser.
Bara o skicka i mobilen bakom luckan.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]