Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flipper74
hade fel "ECM-135F" (mass air flow sensor) på XC70:in.
bytte till ny luftmassamätare, radera koden. körde 10-15min och felet kom tillbaka?
ett "gult" felmeddelande i displayen "motorservice erfodras" läste av och samma felkod "ECM-135F".
men bilen går hur bra som helst tycker jag...
tips mottages gärna!
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Från VIDA:

284: ECM-135F Mass air flow (MAF) sensor. Signal too low

Diagnostic trouble code (DTC) information ECM-135F

M2501670 Condition
The engine control module (ECM) continuously monitors the mass air flow sensor signal for plausibility and follows the characteristics of the mass air flow sensor.
If the engine control module (ECM) detects that the signal from the mass air flow (MAF) sensor is incorrect the diagnostic trouble code (DTC) is generated.
Note that malfunction of the swirl valve can cause the diagnostic trouble code to be generated.
The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the engine is running.

Substitute value
Torque limitation
An estimated mass air value is used.

Possible source
If diagnostic trouble code ECM-135F has been stored together with ECM-1507, the fault is probably due to a leak on the hose or connection between the turbocharger and intake valves.
Incorrect camshaft position.
Damaged mass air flow (MAF) sensor.

Fault symptom[s]
Driving/Poor performance/lacks power Poor performance.
Message in information display

Som du ser så finns det fler orsaker till felkoden än bara en felaktig LMM
av Flipper74
Väldigt sen återkoppling.
Har felsökt i omgångar och har inte haft panik eftersom det är andra bilen.
"ECM-135F" (mass air flow sensor) kom alltid tillbaka efter jag har grejat/felsökt bilen och nollat felkoderna. ibland kunde det dröja upp till 40-45 min innan felkoden kom tillbaka.
Vad har kollats/gjorts?
LMM var hel
Röret mellan luftburken och turbon var helt
Rengjort EGR-ventilen + rör
m.m.
Kollade på detta klippet från Kul på Hjul;

Bytte bränlsefilter och tänkte beställa den där laddtrycksgivaren till turbon. Det räckte med att jag bytte bränslefilter och nollade felkoderna.
Bilen har gått bra nu i 3 dagar utan några felmeddelande i displayen såsom "motorservice erfodras"
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]