Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

har resetat felkoden och felet har hittills inte kommit tillbaka.
Men tänker lite på vilken temperatur ska tempgivaren visa när motorn är varm ? Jag kopplade in min OBD2 blåtand och startade mitt carscanner program. Enligt programmet, när motorn blivit varm och temperaturen har stabilliserat sig, så visar den på 85 grader. är det inte så att termostaten öppnar vid 90 grader ? då borde väl tempgivaren visa kring 90 ? eller kan det vara så att termostaten öppnar för tidigt och släpper igenom kylarvattnet vid lägre temp? Vilken arbetstemp visar ert kylarvatten när motorn blivit varm ? :)
Motortemperaturen pendlar med massor av grader under körning beroende på plötslig ändring av belastning, utetemperatur, osv.
Just därför är temperaturvisningen i instrumentet anpassad att visa
"normal" under ett väldigt stort spann av grader.
Annars skulle ägarna ha bilen på verkstad för jämnan.

Visar bilen normal temperatur efter rimlig tid med aktuella förutsättningarna, den går bra överlag och drar rimligt med bränsle så finns ingen anledning att grotta i det.
Jämföra med annan bil på annan plats, och därför sannolikt med något olika förutsättningar kommer nog bara skapa än mer huvudbry.

I tidigare svar skrev du dock att temperaturen gick upp till överhettning innan ens avgasgrenröret var hett. Är det korrekt uppfattat?
Det är naturligtvis i så fall givaren, eller fel/kortslutning i kablaget till den.
Så fort kan motorn omöjligt värma upp till dom temperaturerna. Inte ens om termostaten ersätts med tät plugg.

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]