Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag 2020-11-29 skulle jag åka från min syster och tanka, var på väg och skulle lägga i 3:ans växel... Jag sköt växelspaken framåt ganska hastigt, sen bara blev den helt lös, jag rullade in på en Coop-parkering och kände på växelspaken, min Volvo V70 sitter i 4:ans växel och är helt slapp mellan 4:an - neutral - 3:ans växel, och jag kan inte dra den åt sidan, varken 1:an, 2:an 5:an eller Reverse(backen). Jag sökte lite men hittade inte så mycket, så jag började inspektera växel-spaks axlarna lite, och det verkar som om en ring som sitter på vänstersidan om växel-lådan under är knäckt eller lös, när jag drar fram-bak växelspaken så händer inget. Och jag kan inte sätta fingret på vad det är. Undrar då om det finns några här på volvo forumet som vet vad som kan hänt min älskling? Älsklingen i fråga är en Volvo V70 2007. Hjälp hade verkligen uppskattats då jag inte kan ett skvätt om bilar mekaniskt :) :-)
En av bilens växelvajrar har troligen hoppat loss, från växellådan, eller växelspaken. Få lite hjälp av en polare eller systern, till att röra lite på växelspaken:
Öppna huven, ta ev. bort luftfilterhuset, kolla om båda växelvajrar rör sej ok, det är en till växelspakens fram/bakåt-rörelse, och en till sidovägs.
(kolla speciellt den som rör på den lite större armen, uppe på växellådan)

Och inne i bilen: Ta bort växelspakssärg och eventuellt den den långa sidolisten på golvkonsolen, kolla om vajern fortfarande hänger på änden av växelspaken.
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]