Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowdog
Hej alla glada !!

Hoppas nån har haft likadant fel som jag just fått och kanske vet vad man ska leta. Går ut och startar Xc90:n och märker att cd och rti är helt svart. Kollar att alla säkringarna är hela och finner inget fel ??? Jag vet att handlaren har bytt ut Power knappen till stereon innan jag köpte den för att det var glappt i den så har svårt att tänka mig att det kan vara den igen.

HJÄLP VAD HÄNDER :???:
mvh svenne
av Tim
Till 90% så är det nog bara att byta ut stereon, men för att vara säker så åk till en volvo verkstad och läs ut felkoderna och prova med en ny mjukvara.
Användarvisningsbild
av mhunter
Har du fått nån lösning på detta?
Om ICM (displayen) inte funkar alls och är svart, så kan de vara ICMmodulen (displayen och burken bakom) som är trasig. Denna är ganska dyr men det finns firmor som lagar dem till en bättre peng.
MEN, Om diplayen funkar, dvs du kan ändra bas, diskant etc men hör inget (CD och rti stendöda) så kan det bero på ett fel/avbrott i MOSTkedjan. Kolla av ev felkoder, ICMDC01, ICMDC02 och t.ex PHM 0014 kan betyda att telefonmodulen har ett avbrott i MOSTfiberkedjan... andra moduler som ingår är antenn, rti, radio, cd, förstärkare och subbas. Någon av dessa kan generera MOSTavbrott.
Man kan köpa en fiberbygel på volvo för ca 300kr och bygla fibern istället för den trasiga modulen, så startar allt upp igen.
av SWE13
Har en XC90 2.5T år 2004 som gått ca 9.900 mil. Köptes av mig då den gått 4.000 mil. Radion dog och displayen helt släkt. Reagerar inte på någon knapptryckning. Säkring ok. Senare under färd sätts radion på och maxvolym. Går inte att stänga av radion, byta kanal, eller sänka volymen, helt okontrollerbar. Stannar och stänger av motorn och tar ut nyckeln, radion går fortfarande, tvungen ta ur säkringen för att batteriet inte skall dra ur. Kontaktar Bilia verkstaden som säger att radion måste bytas och att det kostar 12.000 kr. Surfar lite på denna sajt och får tips att det kan vara ICM enheten som är en liten box som sitter ihop med radions display. Får hjälp av Bilia att ta ur den. Sänder den till Bildelshuset i Övik AB (0660-70408) för reparation. Den kommer tillbaka med vändande post (troligen har de sänt en de reparerat tidigare). Löste ut den på postförskott för 3.200 kr inklusive allt. Bilia sätter i den för 2.000 kr = totalt 5.200 kr i stället för 12.000 kr. Efter samtal med Bilia och Bildelshuset framkommer att ICM enheten ligger seriekopplad i en kedja med optiska fibrer. ICM enheten förstärker signalen och sänder den vidare. Om ICM enheten går sönder så blir det ett avbrott i kedjan (MOST kedjan) som påverkar andra funktioner (radion, fönsterhissar, m.m.) Jag får veta att ICM enheten innehåller elektronikkomponenter av sämre kvalitet som inte klarar av stora temperaturskillnader. Det har den senaste tiden pendlat dag för dag mellan minus 20 och plus 10. Mitt förslag om att den skakat sönder då jag kört över enorma iskockor på min lilla väg avfärdas vilket i sin tur medför att försäkringen förmodligen inte gäller då det är en förslitningsskada istället för olyckshändelse. Kollar och ser dessutom att bilen inte får vara äldre än 8 år i min maskinförsäkring på Volvia (suck). Bildelshuset i Övik säger att de bättrat på lödningar och att de bytt ut vissa elektronikkomponenter. Tyvärr vill bara Bilia sätta i nya ICM enheter men det går ju lika bra att skicka ICM enheten till Bildelshuset i Övik. Det tog en vecka på grund av postgången men reparationen skedde samma dag de fick den. Bra gjort! Njuter nu som vanligt och känner att jag aldrig någonsin skulle vilja byta med någon annan bil. XC 90 forever.
av OS74
Appropå reparation av ICM. Har någon här gjort det själv? Jag försöker hitta en lista på exakt vilka komponenter det är (Några kondensatorer och en spänningsregulator)

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]