Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mhunter
Så här ser ICMmodulen (XC90) ut inuti, för er som är intresserade. Den består av 2st kretskort samt en matrixdisplay.
För er som vill felsöka ICM själva, så kan man iaf okulärt kolla efter svullna kondensatorer, samt om kortet är bränt kring transistorn, och om det luktar bränt.
Bild

Båda kretskort från ovan:
Bild

Huvudkretskort undersida:
Bild
Användarvisningsbild
av Jackson75
Intressant! Letar du fel på din eller öppnade du den bara för skojs skull ?
Användarvisningsbild
av mhunter
Jackson75 skrev:Intressant! Letar du fel på din eller öppnade du den bara för skojs skull ?
Jag har lite problem med stereon, men misstänker ej längre ICM efter att ha läst på (och nu öppnat och kollat på den, visst kan den fela ändå men..) Allt tyder på att det är nån av komponenterna i MOSTnätkedjan som felar och inte skickar ljussignalen vidare, denna försöker jag hitta och ska loopa ut den med en fiberloop. Läst på de eng. forumen om fall där både telefonmodulen (PHM), subwoofern och antennen har felat.
Jag har felkoder som säger brott i MOSTnätet. ICMDC01 & ICMDC02
av OS74
Hej hur gick din reparation vägen, hittade du vilken modul som var trasig/hade avbrott)

Jag skulle vilja hitta en komponentspec på kondensatorerna och regulatorn ("transistorn"), för att kunna byta dem själv.

Slutgiltig fråga, hur läste du ut felkoden? Jag förstår att biltemas VOLVO-specifika felkodsläsare även får ut ICMs fekloder, eller hur?

/O
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]