Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kamosonic
Hej. Har ett bekymmer med ljuset. Plötsligt slutade höger halvljus att fungera. Allt annat fungerar som det ska. Säkringar är hela och ljuskontakten fungerar. Jag är säker på att det är problem med ljusmodul eller CEM som den också kallas. För att vara säker på att jag letar efter den så undrar jag vart den sitter? Detta är en bil utan xenon och i motorrummet vid expansionskärlet inne i svarta lådan sitter bara en box och det är nog databoxen till motorn. Vart sitter CEM?

Mvh Robban
Användarvisningsbild
av jiha1968
På 2005 och upp torde det se lite annorlunda ut,
och manga av dom bilarna har problem med läcka från torkardiket,
som orsakar korrosion på CEM och dennas kontakter.

Men man får mäta lite innan man river ner bilen.

av MickeM
Kamosonic skrev: sön 15 nov 2020, 00:23 Hej. Har ett bekymmer med ljuset. Plötsligt slutade höger halvljus att fungera. Allt annat fungerar som det ska. Säkringar är hela och ljuskontakten fungerar. Jag är säker på att det är problem med ljusmodul eller CEM som den också kallas. För att vara säker på att jag letar efter den så undrar jag vart den sitter? Detta är en bil utan xenon och i motorrummet vid expansionskärlet inne i svarta lådan sitter bara en box och det är nog databoxen till motorn. Vart sitter CEM?

Mvh Robban

Ljusmodulen som överdkriften nämned är själva ljudvredet och kallas LSM.
Light Swith Module.

Men den har inget med om ett ljus inte får ström. Där är huvudenheten/centraldatorn huvudmisstänkt. CEM som sagt.
Central Electric Module.

Sannolikt lödning någonstans, men jag tycker också verkligen det ska mätas lite först.
Så det inte är jordfel, tex.
Användarvisningsbild
av Kamosonic
Hej. Vill bara säga att jag har kunskap i bilelektronik. Har bla monterat larm på canbus och ikke canbus system. Jag har kollat allt. Har även kopplat in direkt plus till lampan och den fungerar. Därför är jag väldigt säker att detta har med CEM att göra.
Så vart sitter den? Är det typ under ratten eller vid handskfacket?
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]