Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft bilen på verkstad men dom får ingen ordning på den. Tankmätaren visar att det bara är några liter kvar. Och då var det enligt verkstaden ca 40 liter kvar. Om jag då tankar bilen så stinker den bensin när jag kör. Alltså det läcker ut bensin någonstans kring tanken för att det blir för mycket. Han på verkstaden var lite dålig på att förklara. Men han tyckte att jag skulle köra på trippmätaren och tanka så många liter som jag kört. Men det verkar ju väldigt jobbigt. Vad är det som kan vara fel, dels om mätaren visar fel, och att bensinen läcker ur när jag tankar? Och då tankade jag ändå inte fullt. Jag kände en rejäl bensinlukt när jag körde på motorvägen och vevade ner rutorna.
Om det luktar men inte droppar någonstans så är det förmodligen otätt runt tankarmaturen (pump och flottör) där den sitter i nedsänkt i tanken från översidan. Det kan vara packningen eller någon luftningsslang som har spruckit. Då skvalpar bränsle ut när man kör och det blir en pöl på tankens översida.. Blir förstås värre ju mer bränsle man har i tanken.
Det finns gott om filmer på youtube som visar hur man kommer åt bränslepumpen
Erik Å skrev: tor 29 okt 2020, 19:27 Om det luktar men inte droppar någonstans så är det förmodligen otätt runt tankarmaturen (pump och flottör) där den sitter i nedsänkt i tanken från översidan. Det kan vara packningen eller någon luftningsslang som har spruckit. Då skvalpar bränsle ut när man kör och det blir en pöl på tankens översida.. Blir förstås värre ju mer bränsle man har i tanken.
Det finns gott om filmer på youtube som visar hur man kommer åt bränslepumpen
Jag hade just det problemet..
Lukta under bilen vilket besiktningen inte gilla..
Men dom hitta inget fel så dom anmärkte inte på det.
Men lukta fan aldrig när jag skulle kolla vad det var..
En dag när jag skulle tanka låg o-ringen till tanklocket i 2 delar..
Efter byte o-ring har det inte luktar igen..
Har haft samma fel som "Andreas12"på en -02a men om bensinlukten kommer efter felsökning på tankmätaren kan det finnas en annan orsak. Verkstaden har troligtvis öppnat vänster skruvlock på tanken för att kolla flottören. Packningen brukar svälla och vara j-vlig att få tillbaka och det kan läcka bensin efteråt. Om man tar bort vänster sits i baksätet och viker undan mattan finns det ett plåtlock, ta bort det så sitter ett skruvlock under, kolla det("Erik Å" är inne på samma linje).
Bränslenivån i tanken mäts av två flottörer en i vänster tankhalva och en höger tankhalva vid bensinpumpen. På en -00a går alla elanslutningar ut ur tanken genom vänster skruvlock och det blir ett slitage när bensinen skvalpar fram och tillbaka. Det kan vara avbrott i kablaget vid skruvlocket eller så kan någon säkring ha gått i kofferten vid REM(bakre datorn).

Se även : viewtopic.php?f=19&t=157515
Bränsletankarna på de här årgångarna är komplicerade då de har en avbalkning i botten(för avgasrör och ev. AWD) som gör att tanken delas i två halvor om bränslemängden är under halv tank. För att mäta bränslenivån sitter det två flottörer, en i vänster halva av tanken och en i höger halva. Bakre datorn(REM) kollar dessa givare och skickar summan(vänster + höger givare) som ett digitalt telegram till instrumentpanelens visarinstrument.

Men nu blir det ännu krångligare:
För att föra över bränsle från vänster till höger tankhalva vid låga bränslenivåer så låter man bränslepumpen som sitter i höger tankhalva, driva en ejektorpump i vänster tankhalva. Ejektorpumpen suger hela tiden bensin från vänster tankhalva till höger halva. Om pumpen inte fungerar får man soppatorsk något under halv tank!

Om man gör ingrepp i tanken för att byta bränslepump eller felsöka i nivåmätningen är det väldigt lätt att strula till det. Dels måste man montera lock enligt märkning(pilar), dels är det lätt att sabba flottörer, dels kan man dra slangpaket mellan vänster och höger halva fel väg, dels kan man slarva vid montering av ejektorn osv. Det som kryddar allt arbete med bensintankar är stanken av bensin, har själv provat på det med en V70-02:a.

Mina råd till "Sphinx"
Först , skaffa en reservdunk att ha med, tills felet är avhjälpt!
Om det är fullt med bensin under vänster skruvlock så är det ungefär halv tank. Om nu tanken är tät, tanka fullt och se vad bränslemätaren visar.
Om felet är kvar behöver man kolla givarna(flottörerna) antingen med hjälp av VIDA eller med resistansmätning i kontaktstycke vid C-stolpe.
Carplay Trådlös adapter

Test av 5 bästa trådlösa adaptrar […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]