Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S60 05 Summum.

Bilen drar ät höger vid inbromsning.

Besiktigade bilen och fick en 2:a på vänster fram broms, besiktningskillen tycker att bromspedalen inte är riktigt stum när han står på bromsen. mätte upp att det var mycket vatten i bromsoljan som han trodde var felet, Bytte bromsolja och åkte in igen...fortfarande dåligt vänster och drar forfarane åt höger.
Nu är ALLT uppsmörjt, inga kärvande ok/glidstänger (det var det inte innan heller) och jag bytte även bromsslangen på vänster sida...och bilen drar fortfarande åt höger vid inbromsning...Vet att bilen ej kommer att bli godkänd. Vad gör jag???
Har haft en 60 05:a tidigare som jag tyckte inte heller var jättestum vid hård bromstryck på pedalen...kanske vanligt. på S60 !!??
Har läst att det kan vara länkarmsbussningar som är dåliga som gör att bilen drar åt höger.
Får väl åka in en 3:e gång o besikta och har jag tur så är bromsarna ok och jag får ta och byta länkarmen...annars vet jag inte :crying:
Att det är vatten i bromsvätskan gör inte att pedalen inte blir stum det är som vilken annan vätska som helst och kan inte komprimeras vid normal temperatur. Det som är farligt med vatten i bromsvätskan är att den kan börja koka och då har man i princip 0 bromsar, sen att vatten gör så att bromsarna rostar innefrån är ett annat problem som gör att byte av bromsvätska bör ske regelbundet. Har för mig att kia byter vid årsservice och har aldrig några problem med rost i bromscylider. Håller med föregående det är nog nytt bromsok och belägg som gäller .
Det var det enda som hjälpte mig i våras när ena bromsen fram gick varm så det gick att steka ägg på fälgen, plockade isär, smorde opp men det blev ingen skillnad så då bytte jag skivor fram (den ena blev sned av värmen) båda oken fram inklusive belägg, slangar och vätska.

Nu är allt som det ska vara.

*Bromsvätska.
Du har inte råkat få fett eller olja på vänster bromsskiva? Nöts bort med tiden men det kan ta ett tag.. Gruskorn som fastnar mellan belägg och skiva tar också ner friktionen tills de nötts bort.

Vill man kolla bromskraftfördelningen själv så gör man så här: ut på provtur i 60-70 km/h, kolla backspegeln noga och bromsa distinkt men inte hårt, till i stort sett stillastående. Gör samma sak en gång till. Stanna, slicka på fingret och känn försiktigt på bromsskivorna. Skivorna fram ska kännas dubbelt så varma som bak och, viktigast av allt, vänster och höger på samma axel ska kännas lika varma . Mycket billigare än att åka till bilprovningen :-)
PeterHansson skrev: sön 08 nov 2020, 17:10 Naturligtvis testade jag kolven innan oket monterades för att se att det rörde sig helt fritt
Kolven kan röra sig även om den kärvar, den rör sig sämre än andra sidan.
En felfri kolv ska nästan gå att trycka in utan verktyg.
Tror inte kolven går ut lika lätt som andra sidan därav problemet.
Kan oxå vara anliggningsytorna på klossarna som kärvar.
Dom ska gå att röra lätt.
Brukar blästra anläggningsytan för att få riktigt rent.
Hade dina bussningar varit så dåliga borde besiktningen sett det då det är vanligt på dessa bilar.
Brukar även synas om någon tittar på hjulet när du startar i 1ans växel.
Då ser man hjulet flytta sig lite i sidled.
Andreas12 skrev: sön 08 nov 2020, 22:05 Tror inte kolven går ut lika lätt som andra sidan därav problemet.
När man trampar ordentligt på bromsen så blir trycket på kolven hundratals kilo. Bromssystemet är inte helt inte olikt en hydraulisk domkraft.. Kolven måste gå VÄLDIGT trögt om den ska kunna hålla emot. Och då kommer den definitivt inte att gå tillbaka när man släpper bromsen, den lilla returkraft som o-ringen ger kommer inte att räcka till!
Erik Å skrev:
Andreas12 skrev: sön 08 nov 2020, 22:05 Tror inte kolven går ut lika lätt som andra sidan därav problemet.
När man trampar ordentligt på bromsen så blir trycket på kolven hundratals kilo. Bromssystemet är inte helt inte olikt en hydraulisk domkraft.. Kolven måste gå VÄLDIGT trögt om den ska kunna hålla emot. Och då kommer den definitivt inte att gå tillbaka när man släpper bromsen, den lilla returkraft som o-ringen ger kommer inte att räcka till!
Har ett bakok som gör exakt på detta vis just nu.
Så fort det blir lite varmt strejkar det o vill inte direkt gå ut.
Handlar inte om att dom går ut eller ej utan att dom går ut ojämnt.
Går höger ut mer o fortare än vänster drar bilen automatiskt till höger.
O något i bromsväg strejkar på denna bil med all säkerhet..
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]