Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Någon som ver vad det är för skillnad på fjäder betecknigarna. Enligt min typ skylt har jag en fjäder som är kodad 29.
När jag söker och ska köpa så heter koden enl dessa fyra beteckningar 4F,5K,7J,15.
Vad är skillnaden, hårdhet ?? är det något jag ens märker
Längd/höjd ? Gör det någon större skilnad ?
XC70 fjäder 29 är Volvo pn: 31303770
Fjädern anpassas till vad Volvo tycker fungera med bilens vikt och önskad fjädringskarakteristik, och det är endast en fjäder som är korrekt, även om på nära alla fjädrarna kan nyttas i princip. Men rekommenderar inte Ambulans-fjädrar...

Bilen kommer troligen sitta lite högre med nya fjädrar, än med dom gamla.
(om man inte gör bort sig och sätter dit en fjäder till Bas-utrustad bil med bensinare och manuell låda, på en fullutrustad Summum med Diesel och automat m.m)
Nej tyvärr, men är du säker på att din bil är en 2005 och inte 2006? (Tionde siffran i VIN-numret)
Kollade på grannens XC70 2006, D5, Auto, 1x El-sits, troligen standard underrede, kod 29 fram (2915X1619831)

Och till alla andra som läser här, kan ni vara så snälla och kolla ers (grannens?) XC70,
notera dom två första siffrorna i chassis/underrede-koden?
(från 2005: B-stolpe, H-bakdörr, VIN-dekalen , nere i vänster hörnet. Innan 2005: motorrum, VIN-skylt, nere i höger hörnet)

Och notera typ motor Diesel/Bensin, Växelllåda, El/man-stolar, och årsmodell, och skriva siffrorna här i tråden ?
Hej! Lånar tråden lite.. tänkte byta fjädrar på bilen då jag fått tag i ett par bra begagnade för bra pris men blir inte klok hur man ska se om de passar eller ej?
Vart hittar ni typskylten med vad för dämpare etc man har? I motorrummet har jag ju brickan med färg, vikt, chassinummer etc. Sen har jag på vänster B-stolpe en skylt där det också står chassinummer. Men jag kan inte hitta ett nummer som just ska vara för dämpare/fjädrar med bokstäver etc..kollar jag på nätet ska det börja med en siffra och en bokstav typ 6R etc..
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]