- ons 10 okt 2007, 20:19
#139552
Bakgrund:
För ca 1 år sedan så sänkte jag min V70N med en 30mm sänkningssats (Lesjöforsfjädrar). I samband med sänkningen så gjordes en hjulinställning.
Efter hjulinställningen så tyckte jag att bilen bakifrån såg ut som en "padda" då däckens övre del på båda sidorna lutade inåt typ lite som STCC-stuket (ni förstår nog vad jag menar).
Har nu efter ett år fått vibrationer i bakdäcken och han på däckfirman sa att det är insidan på båda bakdäcken som har fått många små-klackar p g a däckens vinkel dvs det "paddliknade". Åkte då igen till en firma för att göra en hjulinställning och enligt honom så går det inte att räta upp däcken bak genom en hjulinställning (Camber).
Han nämnde att det inte gick att ändra Camber-vinkeln bak på V70N och att det var denna vinkel som gjorde att bilen såg ut som en "padda" bakifrån. Tydligen så finns det vissa bilmärken där det inte går att ändra Camber-vinkeln.
Han sa att det till vissa av dessa bilmodeller fanns några andra ersättningsbultar att sätta dit som var justerbara så att man fick rätt Camber-vinkel.
Min fråga är därför:
Hur blev det för er andra som har sänkt era V70N?
Hur har ni gjort för att räta upp Camber-vinkeln så att däcken sliter jämnt?
Finns det några ersättningsbultar till V70N?
Tacksam för svar då jag inte vill lägga ut 8000:- varje år på nya däck......
// Mr 76
För ca 1 år sedan så sänkte jag min V70N med en 30mm sänkningssats (Lesjöforsfjädrar). I samband med sänkningen så gjordes en hjulinställning.
Efter hjulinställningen så tyckte jag att bilen bakifrån såg ut som en "padda" då däckens övre del på båda sidorna lutade inåt typ lite som STCC-stuket (ni förstår nog vad jag menar).
Har nu efter ett år fått vibrationer i bakdäcken och han på däckfirman sa att det är insidan på båda bakdäcken som har fått många små-klackar p g a däckens vinkel dvs det "paddliknade". Åkte då igen till en firma för att göra en hjulinställning och enligt honom så går det inte att räta upp däcken bak genom en hjulinställning (Camber).
Han nämnde att det inte gick att ändra Camber-vinkeln bak på V70N och att det var denna vinkel som gjorde att bilen såg ut som en "padda" bakifrån. Tydligen så finns det vissa bilmärken där det inte går att ändra Camber-vinkeln.
Han sa att det till vissa av dessa bilmodeller fanns några andra ersättningsbultar att sätta dit som var justerbara så att man fick rätt Camber-vinkel.
Min fråga är därför:
Hur blev det för er andra som har sänkt era V70N?
Hur har ni gjort för att räta upp Camber-vinkeln så att däcken sliter jämnt?
Finns det några ersättningsbultar till V70N?
Tacksam för svar då jag inte vill lägga ut 8000:- varje år på nya däck......
// Mr 76