Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MickeM skrev: ons 14 okt 2020, 09:29 Bromsvätska DOT4 är ju glykolbaserad.
Glykol = en blandning av glycerol och alkohol =brinner troligen ganska bra.

Jag hade sköljt med vatten. Bilen ska tåla en kraftigare vattenpöl, så jättekänslig är den inte.
Undvik att hälla rikliigt över elektronikboxarna bara.

Så lite bromsvätska är inget att bry sig i på marken. Du har nog skadat miljön mer med surfandet för detta inlägg i globala perspektivet
Glykol är ett samlingsnamn för ett antal olika föreningar, och inte någon blandning.

Jag vet inte vilken glykol som finns i bromsvätska, men t.ex. etylenglykol är dödligt giftgt för djur som kan slicka i sig det och ska under inga omständigheter spridas på marken.
Jag är ingen kemist, men DOT4 är "glykolbaserad ".
Sen kanske jag minns fel från skolan om sammansättningen i glykol. (Eller, ingen sammansättning) Mycket möjligt.

Eftersom det handlar om spilld vätska samband med fyllning, talar det för enstaka centiliter på marken.
Knappast befogad oro för miljö, barn eller djur.

Och så klart ska man inte spilla i onödan.
Ganska självklart ändå.
MickeM skrev: ons 14 okt 2020, 20:46 Jag är ingen kemist, men DOT4 är "glykolbaserad ".
Sen kanske jag minns fel från skolan om sammansättningen i glykol. (Eller, ingen sammansättning) Mycket möjligt.

Eftersom det handlar om spilld vätska samband med fyllning, talar det för enstaka centiliter på marken.
Knappast befogad oro för miljö, barn eller djur.

Och så klart ska man inte spilla i onödan.
Ganska självklart ändå.
1,5 ml etylenglykol per kg kroppsvikt är dödlig dos för katt. En enstaka centiliter kan potentiellt ta död på två katter.

Jag är och kommer fortsätta vara orolig för att mina husdjur ska få i sig utspilld glykol, även om det rör sig om enstaka centiliter.
Carplay Trådlös adapter

Test av 5 bästa trådlösa adaptrar […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]