Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pelle
Det vanligaste problemet är en trilskande mikrobrytare i låskistan.

(man låser bilen men knappen hoppar upp igen)

Annars kan även (som i mitt fall) knappen stanna i övre läget trots att låset slår till.

Om det är fallet så bör man först kontrollera så att knappen "löper fritt" och inte kärvar. Skulle det inte vara en kärvande låspinne så är det mikrobrytarn i alla fall.

Och ja att motionera låset kan hjälpa tillfälligt. Under 1,5 år så gick den felfritt i perioder om ca 1 månad som mest. Sedan började den spöka igen och missade ca 30% av de låsningar man gjorde. (Pga av den taskiga mikrobrytaren)

Men eftersom man säkert vill veta att bilen är låst så köpte jag en ny låskista för att få problemet löst en gång för alla.

Numera inga missade låsningar.

Det enda du gör med "motioneringen" är att du skjuter på det oundvikliga..
(Det finns en anledning till att Volvo har bytt artikelnummer på den ursprungliga låskistan... Det ursprungliga komponentvalet var inte bra så underleverantören Valeo har med tiden bytt ut bl.a mikrobrytaren i konstruktionen)

Garanti ? Hör med din Volvoverkstad om vad som gäller för just din bil Men är den 5 år så är risken stor att du får stå för merparten av kostnaden...
Användarvisningsbild
av dave
låskista: vad är kostnaden för en sådan och kan man byta den själv? efter att ha "motionerat" låset med nyckeln så fungerar den inte helt ok ändå. Var tredje låsning poppar den upp. detta började nu då väderleken blev kallare och blötare.

Dave
av Pelle
Om jag inte minns fel så låg en låskista för bakdörrarna på 700-800 kr
Användarvisningsbild
av Ericsson
Hade samma problem som trådskaparen fast på höger bak, men iom barn nummer två med tillhörande barnstol och därigenom frekvent användning av dörren har problemet försvunnit. Kan tänka att höger bak är den dörr som används allra minst. Volvoverkstan ville byta låskista.

Kan tillägga att enligt verkstan så fanns ingen goodwillgaranti för "en så gammal bil" som min... 02:a med snart 8000 mil (då kanske under 7000 mil).
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]