Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Hejsan!

Jag har sökt runt lite på forumet men inte hittat något som direkt påminner om mina problem.

I vintras började värmaren låta ungefär som en Stridvagn-S för att sedan helt ge upp.
Vad som hade hänt var att fläkthjulet hade sagt upp sig. man rev ner värmaren bytte fläkt + motor, flamvakt, glödstift(?).
Efter detta var den minst sagt besynnerlig. Om man försökte starta den när bilen var kall så låste den sig efter sina obligatoriska misslyckade startförsök. Felkoderna var lite olika men den vanligaste var "flamvakt för högt motstånd".
När man nollade felkoderna inne på verkstaden så gick värmaren felfritt utan problem. Men så fort bilen kallnat låste den sig igen eller om det var så kallt ute att den behövde gå som tillskottsvärmare, då låste den sig också.

Efter sommaren började man kika på det igen och då startade aldrig bränslepumpen och felkoderna pekade på glödstiftet som redan var bytt och byttes igen, ingen skillnad.
Man mätte upp kabllage rev ner värmaren och kollade alla kontakter men ingenting fungerade. Fläkten startade men aldrig bränslepumpen.

Bränslepumpen byttes men fortfarande samma fel, kupefläkten går igång men värmaren startar aldrig. Nu kommer jag inte ihåg vad felkoderna sa men det var mestadels mot glödstiftet.

Det enda som inte är bytt är styrenheten till värmaren. Och det är väl där vi är just nu.

Är det någon annan som har varit med om ngt liknande?

Hälsningar

Editerar lite i inlägget, Vid 16000 mila-servicen byttes förutom kam-remmen även vattenpumpen, så det borde väl innebära att den inte borde spöka?

Micke
av olson
Mikael_0223 skrev:Editerar lite i inlägget, Vid 16000 mila-servicen byttes förutom kam-remmen även vattenpumpen, så det borde väl innebära att den inte borde spöka?

Micke

Eeehhhh?? Har väl inget samband med parkering/tilskottsvärmaren :?:
av Addekarlsson
Min bensinvärmare strulade massor i vintras, och jag bytte glödstift, sotade värmaren, bytte flamvakt, allt utan framgång. När jag bytte databoxen, så försvann alla problem, utom problemet med kasst batteri. :lol:
När jag sen bytte batteri, så gick den som den skulle.

Jag köpte databoxen privat, begagnad. Gav 200 kr för den, till skillnad från Volvo som skulle ha flera tusen.

Precis som olson säger, vattenpumpen för motorn har ingenting med värmaren att göra. Värmaren har egna pumpar. Det är bara kupéfläkten som används av både bil och värmare.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Ibland måste man vara säker på att hjärnan arbetar innan man engagerar fingrarna :oops: Det är rätt uppenbart att bilens vattenpump inte har med värmaren att göra :oops: :oops:

Jag åker nog på att byta boxen även om det bär emot.

För om det vore vattenpumpen som spökade borde väl i alla fall värmaren starta och slå av på överhettning, eller??

//
Micke
Användarvisningsbild
av XC70-D5
Du måste radera felkoder innan den kommer att starta. Efter 3 st startförsök utan att lyckas så spärras den...
av Addekarlsson
Inte säkert att den skulle starta utan vattenpump. För känner boxen av fel, så avbryter den startförsöket oxå.
Men det är snabbt gjort att kolla vattenpumpen.
Dra igång värmaren manuellt, och efter ett tag, när pumparna går igång, så är det bara känna på vattenpumpen. Vibrerar den lätt, så är den igång.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Tackar för tipsen!

Jag skall in med bilen snart igen så får de gå igenom det hela. Tyvärr räcker tiden inte till för att jag skall känna att jag skall orka med att riva ner den själv.

Den känns lite trist att behöva åka fram och tillbaka hela tiden innan man får det åtgärdat.

Tack för tipsen.

//
Micke
av olson
Addekarlsson skrev:Inte säkert att den skulle starta utan vattenpump. För känner boxen av fel, så avbryter den startförsöket oxå.
Men det är snabbt gjort att kolla vattenpumpen.
Dra igång värmaren manuellt, och efter ett tag, när pumparna går igång, så är det bara känna på vattenpumpen. Vibrerar den lätt, så är den igång.

Mvh/ Adde
Problemet är väl att om inte pumpen går så blir värmaren överhettad & slår av.
av Addekarlsson
Ja, skulle värmaren slå igång, så komemr den helt klart slå av pga överhettning.
Jag tänke närmast på att om databoxen känner av att vattenpumpen är kass, så kanske den inte startar värmaren, bara förberedande system.
Men det är ren spekulation från min sida, inget jag vet.

Mvh/ Adde
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]