Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
Ska vi tippa på att dieslpriset går upp mot 12 kr litern nästa år?

Då är det ju grymt att kunna köra Volvo på 0,45! Är så avis på er som klarar det!

Tänk även de som kör på bensin och ligger runt 1,3 liter per mil!

I sommras lät det ju som att dieselpriset skulle ner, att man skulle höja bensin och subventionera diesel genom att sänka dieselskatten. Dvs, diesel skulle bli billigare och bensin dyrare.

Regieringens senaste utspel verkar ju dock vara tvärtom... dieseln skulle höjas med 17 öre enligt nya förslaget om jag inte hörde fel. Bensin något liknande.
av sorsj
Lite siffror:

1. EUs standardkörcykel ger följande medelförbrukning:
V70 1999 med D5252T ('Audimotorn'): 6.6 l/100 km
V70n 2001 med D5252T ('Audimotorn'): 6.5 l/100 km
V70n med D5254T (163hk D5): 6.7 l/100 km
V70n med D5254T4 (185hk D5): 6.8 l/100 km
Den personliga körprofilen (väg- och trafiktyp, kort/långsträcka, allmän 'gasglädje', ...) gör att man inte själv brukar hamna precis på dessa värden. Däremot är de utmärkt underlag för att jämföra olika bilar inbördes, så en 163 hk D5 bör dra 1,5% mer än t.ex. en 1999 med Audimotorn, om båda körs lika.

2. Våra egna förbrukningssiffror:
2 st V70 D5 163 hk körda tillsammans 23739.1 mil har dragit 15832.40 l, d.v.s. 0.667 l/mil.
Nuvarande D5 185 hk har t.o.m. aug 2006 körts 9864.8 mil på 6830.14 l, d.v.s. 0.692 l/mil.
Den inbördes jämförelsen mellan våra 163 hk och 185 hk störs av att 185an har större andel vinterkörning än 163orna, vilket förklarar den lite för stora förbrukningsskillnaden.
av chthor
calle_g skrev:Har nu kört min oljebrännare (S60 D5 man, -05) dryga 400mil och gjort en 44mil långresa på 19,5 liter, d.v.s. 0,44l/mil. Då måste jag ändå tillägga att det gick någonstan 15-20km/h över hastighetsgränsen och ingick ett gäng omkörningar. Ren stadstrafik med hyffsat tung gasfot har jag kommit upp i 0,65l/mil och jag blir förvånad om man kan köra så att det går åt mycket mer än så.
Stod det 0.32-0.34 på färddatorn? för som du säkert vet och sett så visar färddatorn fel med minst 1 deciliter.
Användarvisningsbild
av calle_g
Alltså, dividera 19,5 genom 44 så får du 0,44. 0,65 är även det beräknat på antal liter genom mil, faktum är att färdatorn visar otroligt rätt, 0,44 på långkörningen och 0,60 när jag bara for fram och tillbaka till jobbet och runt i stan. Det har varit dieselpriskrig här (priset legat mellan 7,49-8,49kr/l) så vid senaste tankningen hade jag inte kört så långt, drygt 69mil och fick i 40,5 liter och det gav 0,58 när jag räknade ut det, datorn sa 0,53. Nu har det ju inte varit så kallt så dieselvärmaren slagit på i någon större omfattning men jag måste ändå säga att färdatorn hitintills varit ganska rättvisande.
Även farsgubben har en diesel, V70 2,4D -07 aut, och inte heller han har varit med om att datorn visar så mycket fel som en hel deciliter, snarare några centiliter.

Om jag jämför de siffror jag fått från dessa båda dieslar med de jag fick på en firmabil jag hade (XC70 man -03) så ligger felmarginalen ganska lika vill jag mena.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
calle_g skrev:Alltså, dividera 19,5 genom 44 så får du 0,44. 0,65 är även det beräknat på antal liter genom mil, faktum är att färdatorn visar otroligt rätt, 0,44 på långkörningen och 0,60 när jag bara for fram och tillbaka till jobbet och runt i stan. Det har varit dieselpriskrig här (priset legat mellan 7,49-8,49kr/l) så vid senaste tankningen hade jag inte kört så långt, drygt 69mil och fick i 40,5 liter och det gav 0,58 när jag räknade ut det, datorn sa 0,53. Nu har det ju inte varit så kallt så dieselvärmaren slagit på i någon större omfattning men jag måste ändå säga att färdatorn hitintills varit ganska rättvisande.
Även farsgubben har en diesel, V70 2,4D -07 aut, och inte heller han har varit med om att datorn visar så mycket fel som en hel deciliter, snarare några centiliter.

Om jag jämför de siffror jag fått från dessa båda dieslar med de jag fick på en firmabil jag hade (XC70 man -03) så ligger felmarginalen ganska lika vill jag mena.

verkar som att felmarginalen skiljer rejält från bil till bil!

Min -04 visar upp till 30% fel. Det tycker inte jag att man ska acceptera.

Jag har funderat på om felmarginalen blir mindre om man inte nollställer färddatorn vid varje tankning - och att man istället bara kör på för att på så sätt få ett snitt på alla milen. Men jag har ingen aning.

Det är ett allmänt känt problem och jag tror inte att Volvo lyckades lösa det. Men det kan hända att det är bättre på nyare modeller?
av Marbas
Gjorde en total CAN uppgradering med förhoppnignen att färddatorn skulle visa mer exakt, men ack så fel... Visar fortfarande lika fe mycket fel (10-15%) (V70N D5 MY-04).

Har dock märkt att ju mer bilen drar (t.ex. med husvagn) ju mindre fel visar den... Skumt...
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Marbas skrev:Gjorde en total CAN uppgradering med förhoppnignen att färddatorn skulle visa mer exakt, men ack så fel... Visar fortfarande lika fe mycket fel (10-15%) (V70N D5 MY-04).

Har dock märkt att ju mer bilen drar (t.ex. med husvagn) ju mindre fel visar den... Skumt...
Blev ingen skillnad för mig heller efter mjukvaruuppgraderingen - enda skillnaden var väl att accelerationen blev lite bättre och att automatlådan drog längre på varje växel - varvade mer, samt att lockupen blev mindre påtaglig (snabbare).
av cassidy
Min S60 D5 (163hk) med man låda drar 0,59-0,62 när jag pendlar till jobbet, ca 85% 110-väg med farthållaren inkopplad så mycket det bara går och resten stadskörning. Har dock halvtung högerfot och vore det det dessutom 90-väg skulle det sjunka märkbart... :roll:

Färddatorn visar konsekvent fel men inte mer än 7-10% såvitt jag kunnat se.

.C.
Användarvisningsbild
av eltoro
Oj Oj Oj tack för alla fantastiska inlägg! men det faktiskt ligger något i att jag har lite "tungfot" som någon i de första 3 inlägg konstaterade. jag gjörde så här: tankade bilen helt och började köra riktigt "enligt boken" altså lätfot, rätt växling, upp till 2500 varv...altså kort sagt disciplinerad och lätsamt körning. igår komm jag till slutsatsen att jag komm till 500km på halv tank! och kommer säkert med bra marginal till 900 utan stress! min slutsats är följande: med gamla 2,5 man kunde köra si eller så bilen drog max 7l/100km men den var övervägande sparsam och i slutändan alltid komm till ca 900 / tank. hos D5 är enn annan 5-ma. gasar du så bränner du gasar du inte så bränner du inte heller. bilen är altså sparsamt men lurigt. det är en bra anledning att sakna min gamla 2,5 med sin tyska motorn.
för övrigt en gång till kan jag konstarera att bilen liksom den gamla 2,5 är i så bra skick att det är nästan synd när man ser hur de förfaller på så kort tid här i sverige. (en till italien import) 5 år där skadar bilen mindre an ett år här. (små Pskador undantaget)
tack för fina kommentarer
tiho

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]