Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Hej

Här efter 13000 mil har vänster framhjul ibland börja ge ett litet klonk vid vänstersväng. Jag hörar det ofta vid stadstrafik och bara i låg fart och mest i samband med växelbyte (automat) eller när man åker över ojämnheter.

Har ni förslag till vad jag skall kolla? Bilen har just varit på besiktning och blev godkännt direkt. Skall jag bara åka vidare tills det börjar komma jämt eller bör jag kolla och fixa på verkstaden direkt?

Ljudet har väl varit där i et par månader - och där är annars inget konstigt att känna i framvagnen även vid 100% gaspådrag (T5) - förutom lite vanligt glapp och dåliga bussningar.
Användarvisningsbild
av iaken
Då tipppar jag på övre fjäderlagring då de inte uppmärksammar detta på besiktning. Vilket de gör på krängningshämmarstag. Har samma fenomen och vi har väl mer eller mindre spikat att de är dessa som börjar bli slitna. Köpt 2 nya som skall monteras i samband med dämparbyte. (Koni FSD)
Användarvisningsbild
av greeeken
iaken skrev:Då tipppar jag på övre fjäderlagring då de inte uppmärksammar detta på besiktning. Vilket de gör på krängningshämmarstag. Har samma fenomen och vi har väl mer eller mindre spikat att de är dessa som börjar bli slitna. Köpt 2 nya som skall monteras i samband med dämparbyte. (Koni FSD)
Kanske kan vara hjullager
Användarvisningsbild
av EjS
Tack för svar.

Hjullager ... ger inte det utslag i glapp om det är slidit? Det borde väl besiktningen upptäcka?

Kring fjederlagrat - fram och bakvagnen ger en hel del klonk vid fartgubb osv. Det har irriterat mig men jag har lärt att det är en p2 specialitet och har på det viset glömt bort det. Har det någon sammanhang med detta problemet?

Är det ett dyrt ingrepp att kolla och fixa (dyrt är väl +2-3000 sek). När man börjar att fixa - är där annat jag skall se till att byta (dämparna är t.ex. utmärkte men jag vet ju inte hur bra det kan bli). Det blir verkstad - jag har inte faciliteterna och grejet till att fixa själva.

Tack för svar i förhand!

VH Esben
Användarvisningsbild
av greeeken
Angående hjullager

Besiktnignen missade det på min bil och jag hade inga glapp alls när jag svängde.
Det lät bara när jag svängde och till slut så lät det som nått gammalt rostigt hjul.
av DaAddez
Kan oxå vara småsten i fjäderkoppen, det ger exakt samma ljud, köp nya gummikuddar..
Användarvisningsbild
av greeeken
DaAddez skrev:Kan oxå vara småsten i fjäderkoppen, det ger exakt samma ljud, köp nya gummikuddar..
Ja precis det oxå, Det var det mecken sa till mig med.
Användarvisningsbild
av iaken
Jag har även ett "gnekljud" låter som gummi som gnuggas
av Dykaren
Jag har exakt samma missnöjd i min bil, det dunkar som fan ibland och då vid låga farter. Men det kommer även ifrån bakvagnen på bilen!
Det är en V70N D5!
av haast
Har ni förslag till vad jag skall kolla?
Har du kollat dina hjulbultar?
Jag har haft samma ljud en gång och det berodde på att hjulbultarna på ett hjul var lite lösa.

/H

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]