Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av scanialand
Jag fick gjort en 4-hjulsinställning i veckan. Mätningen visade på en positiv toe i framvagnen, väldigt nära de värden slutmätningen vid förra hjulinställningen för ett år sedan visade.
Nu har verkstan justerat till en negativ toe, dvs toe-out. Mätprotokollet visar med röda siffror på uppmätningen (+0,18) och gröna siffror efter justering till total toe -0,10.
Grabben berättar att det skall vara så på framhjulsdrivna bilar nuförtiden.

För mig förefaller detta helt tokigt och bilen känns inte *bra*. Men stöd för toe-out finns ju i protokollet.
Någon som kan bekräfta eller dementera.
Användarvisningsbild
av tracker
är inte negativt värde toe-in ?
Användarvisningsbild
av Mats A
V70N har toe-ut så det kan va möjligt att S80 har det också
Användarvisningsbild
av Micke_vb
tracker skrev:är inte negativt värde toe-in ?
Negativt är Toe out
Användarvisningsbild
av tracker
s80 skall vara toe-in 0.10+-0.10
hade min på hjulinställning och hade -0,12 på båda hjulen som blev justerade till 0.00
av scanialand
I mitt fall är det en av de stora välkända däckföretagen som gjort inställningen, både ifjol och nu. Samma verkstad samma utrustning. I fjol var börvärden positiva för toe, och nu i år ändrar de på sin egen fjolårsjustering till negativa värden. Vad skall man tro? Några fler som har sina justeringsprotokoll tillgängliga?
Användarvisningsbild
av Micke_vb
Har för mig att det ska vara 10 minutgrader Toe In...

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]