Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av an024680
Hej, Jag har fått problem med främre lambdasonden och tänker byta denna. Då en ny kostar 2375kr och Biltemas kostar 699kr så hade jag tänkt att köpa en Biltemasond då priset är väldigt förmånligt i förhållande till original. Men bilreparatören som skall byta sonden säger att det inte finns någon inkopplingsbeskrivning för Biltemas sond till en Volvo v70 2001. Så min fråga är om Forumet har någon kopplingsanvisning för Volva v70/01 lambdasond så inkopplingen blir rätt från början. För om sonden är uppackad och använd så går det inte o lämna tillbaka den?
MVh
Arne Nilsson
[email protected]
av *pettson*
Förutom att det finns en anvisning om hur sonden kopplas in i katalogen på sidan 136 som ingen verkar se eller hitta, personal inkluderat, så är jag nyfiken på hur iden föddes om att köpa en lambdasond på biltema till den valda modellen?
Biltema har nämligen ingen sond överhuvudtaget som fungerar till bilmodellen ifråga.
Alla kan köpa en universalsond, förutsatt att man vet hur sonden jobbar och vilken typ det skall vara. I det här fallet känns det inte riktigt som att varesej inköpare eller mekaniker har en endaste blekaste aning om hur systemet jobbar eller vilken sond som krävs.
Det finns ett antal olika mätsystem att utgå ifrån på sonderna. Dom kännetecknas av olika färger på kablarna inledningsvis. Några standardtyper är 1volts, 5volts och så system Denso som är lite speciell. Utöver det finns det några specialare som kan lite mera. Man kan INTE ta en sond ifrån ett system och ersätta en annan i ett annat system med.
Utöver detta finns det olika hastigheter på växlingen och därmed känslighet och utöver detta olika förvärmningstider.

Att fråga biltemas personal kan förvisso vara bra i många fall (vet inte om man gjort så i det här fallet), förutsatt då att denna personen är bilkunnig. Alla är inte det och det finns inget sånt kriterium då butikerna utgår ifrån att bilägaren själv vet vad som ska passa.
Ett ypperligt exempel idag på hur fel det kan gå, då en dambekant varit inne och frågat efter spindelled till en passat 1,8 T en -98, både bilägare och personal granskar besiktningspappret. Efter nogrann undersökning kom man fram till att det inte finns. Det är sant och falskt. Sant är att inga lösa spindelleder finns, falskt är att det inte finns spindelleder alls, dom säljer nämligen alla dom länkarmsbitarna i sitt sortiment inklusive spindelleder precis så som det är uppbyggt. Så kan det ju gå när man inte vet så mycket om delarna.
Återigen, tänker man handla där eller på andra ställen där det är *självplock*, se till så att DU VET vad du ska ha. Då går det att handla mycket saker som är bra, dessutom till ett bra pris.
Annars blir det oftast en minusupplevelse i livet när det inte fungerar eller inte passar som det ska.
av kalidor1972
KÖP!!!!!!!!!!!!!ALDRIG FRÅN BILTEMA FUNGERAR EJ ÄVEN OM DEN KOPPLAS RÄTT.FÅR EJ BYTA OM DEN E TRASIG FÄR DET ÄR DEN OFTAS FRÅN BILTA
EMA Har köpt därifrån själv aldrig mera pirat när det gäller lambdasonder mvh Micke
av Vlovo
Gammal trå men lite förtydlignde:
En lambdasond ÄR universal förutom kontakten och det bästa är att hitta en lambda som har rätt kontakt från början för att slippa att skarva kontakterna som är en kritisk manöver, men det fungerar om man gör det rätt (jag kommer inte att kommentera det eftersom det finns så många olika uppfattningar om hur man gör detta, följ bifogad instruktion är mitt tips).
Det finns 4st olika lambdasonder till de flesta bilar när vi pratar om bilar från 90-talet till åtminstone någonstans kring 2010
Senare har jag inte bytt på men det är säkert samma med några undantag där de även använder bredbandslambda som använder andra värden, har dock använt BOSCH bredbandslambda även på gamla jänkebilar för att mäta avgasvärden direkt efter grenröret/headers vilket fungerar perfekt!
Annars är tumregeln för lambdasonder enligt följande:
1 kabel = signal med "chassit" som jord.
2 kabel = signal och jord.
3 kabel = signal + förvärmning med kabel som jord till oftast förvärmning eller i vissa fall signaljord.
4 kabel = signal + förvärmning & jord till respektive signal samt förvärmning.
Jag har använt t.ex. Volvo lambda till BMW , eller en Ford lambda till Volvo osv. så länge de haft rätt antal kablar. Lambdan avger alltid samma värde till ECU oavsett till vilken bilmärke den är till, pendlar mellan ca 0.7-1.2V om den fungerar som den ska och är uppe i temp, sen kanske det skiljer i utförande på vart den sitter beroende på hur avskärmad den är från värme men vi pratar om höga temperaturer och de flesta klarar riktigt höga temperaturer.
Så mitt budskap är att inte vara rädd för universal lambda så länge man skarvar kontakten rätt eller hittar en som har rätt kontakt.
Sen finns det såklart olika kvalité på lambdasonder och Biltemas är kanske inte de bästa men de har visat sig fungera helt OK enligt min uppfattning.
Kamremsras

Men den stora frågan är efter 6 å[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]