Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Gizz skrev:Står det inte att de angivna avbockade delarna ska klara sig till nästa service?
Det gjorde det på mitt service protokoll på 440:n jag hade innan. Volvo fick minnsan fixa de sakerna som jag fick nerslag på när jag dagen efter service besiktade bilen.
Jo men bilen sk klara sig till nästa service
Det är Högst osanoligt att allt detta händer efter en service
Användarvisningsbild
av iaken
VolvoFreak89 skrev:
iaken skrev:Första gången jag är missnöjd med hur en servicetekniker utfört service. Servade bilen 31 aug. Bestiktiga den, den 6'e sep. Till min förvåning så är mittre avgasupphängning helt av. Rostat sönder. Vänster dimljus pekar uppåt. Sen läcker det olja mellan växellåda och motor. Allt detta är i bockat enligt service protokollet. Jag har ju för fan nyss bytt slavcylinder och koppling. inte ska det läcka (gjorde dock detta hos annan verkstad 160 mil hemmifrån). Fattar inte hur service tekniker missat dessa tre saker och bara kladdat i protokollet. Har klagat och väntar på respons... Man betalar ju ca 500 :- för så kallad slitagekontroll. Man undra ju om de ens kollat under bilen...
Var det på en volvo-verksta eller "Kalles verksta"
Bilia sisjön... Alltså de har varit så jävla bra innan. Och så kommer en sådan här grej. Skulle vilja tala med den som servat bilen.
Användarvisningsbild
av Larse
Tråkigt att läsa om iaken's problem.

Jag skulle, enligt displayen, in på service nu i sommar med min V70. Den var då ett år gammal och 1600mil annars är det 3000 mils intervall eller som sagt ett år. Tänkte att nu får man ta med stora plånet för att lösa ut bilen men snacka om att jag blev paff. Det var en sk mellanservice de gjort, byte av olja, filter, koll och påfyllning av diverse vätskor samt det vanliga springa runt bilen och okulärbesiktiga bilen. Detta till den svindlande kostnaden av 1344 sek. Nu bor jag i Hälsingland och inte i storstan men glatt överaskad blev jag och på min Volvoverkstad får man en personlig mek som ska ha hand om min bil är det tänkt.
Skulle jag handlat olja och filter för att byta själv hade detta blivit i stort sett samma peng då bara oljan kostar 195 sek per liter och det går åt 5,5 l.

Heder åt min Volvoverkstad, än iaf
Användarvisningsbild
av greeeken
Larse skrev:Tråkigt att läsa om iaken's problem.

Jag skulle, enligt displayen, in på service nu i sommar med min V70. Den var då ett år gammal och 1600mil annars är det 3000 mils intervall eller som sagt ett år. Tänkte att nu får man ta med stora plånet för att lösa ut bilen men snacka om att jag blev paff. Det var en sk mellanservice de gjort, byte av olja, filter, koll och påfyllning av diverse vätskor samt det vanliga springa runt bilen och okulärbesiktiga bilen. Detta till den svindlande kostnaden av 1344 sek. Nu bor jag i Hälsingland och inte i storstan men glatt överaskad blev jag och på min Volvoverkstad får man en personlig mek som ska ha hand om min bil är det tänkt.
Skulle jag handlat olja och filter för att byta själv hade detta blivit i stort sett samma peng då bara oljan kostar 195 sek per liter och det går åt 5,5 l.

Heder åt min Volvoverkstad, än iaf

Visst låter det billigt.
Men 195 kr litern?
Användarvisningsbild
av Larse
Jo! det svider om man ska följa rekommendationen som står på dekalen under huven. Det är Castrol R-tech nånting och det står på på flaskorna att oljan är utvecklad för Volvo och 3000 mils serviceintervall. Dock var oljan billigast hos Volvo när jag kollade. Nu tror jag att priset gått ner till ca 180 sek per liter men är inte 100 på det.
Användarvisningsbild
av greeeken
Larse skrev:Jo! det svider om man ska följa rekommendationen som står på dekalen under huven. Det är Castrol R-tech nånting och det står på på flaskorna att oljan är utvecklad för Volvo och 3000 mils serviceintervall. Dock var oljan billigast hos Volvo när jag kollade. Nu tror jag att priset gått ner till ca 180 sek per liter men är inte 100 på det.
Jo beror väll på hur ofta ma nbyter olja
Vart har du letat efter olja?
Användarvisningsbild
av Larse
Jag har kollat hos Volvo och hos Autoexperten på hemmaplan alltså och det var hos Volvo denna olja var billigast. Jag har för mig att den kostade ca 180 sek/lit hos Volvobutiken.
Jag tänker nog inte byta olja mer än en gång per år vilket blir ungefär var 15-1600:e mil. Vid servicen så hade den inte dragit nå'n olja alls och meken sa att upp till en liter mellan bytena var normalt men att i min motor stämde väl allt. Man vill ju tro att det är bättre med nästan ingen förbrukning än en liter mellan bytena.

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]