Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dykaren
Idag har jag haft bilen inlämnad på verkstad för byte av DIM. Jag har en Volvo V70 D5 och när vi kommer hem (tjejen körde hem bilen då jag hade skåpbilen) så säger hon senare på kvällen att det såg lustigt ut vid instrumenteringen! Ähhh jaha tänkte jag men lika snabbt kom jag på att säg nu bara inte att dom har satt dit fel DIM!
Ut i garaget och tro det eller ej men DIM:en som sitter nu visar motorvarv upp till 8000rpm och det vill jag med mer eller mindre stor säkerhet minnas att det gör den INTE på en D5:a. Som jag kommer ihåg så visar den upp till 5000rpm, har jag fel eller?

Edit: Jag googlade och hittade en bild på DIM:en på en D5:a och visst hade jag så rätt sååååå:

http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dsv

Tråkigt som fan då jag nu måste in med bilen igen, tog ledigt från jobbet idag då jag pendlar ganska långt till arbetet för att lämna in bilen samt hämta den.
av Loblin
Tråkigt när sånt händer!
En mekaniker som kan bilar och motorer borde ju se om det är rätt DIM eller inte! Men men alla gör man sina misstag sa igelkotten å klev av diskborsten :oops:
Hoppas bara dom åtgärdar det åt dig snabbt och smärtfritt!
Användarvisningsbild
av Loner
Trist.. men ja du har fått fel DIM.

Tips, det finns även Diesel-DIMar som har samma utseeende som de som sitter i R-bilarna.

/L
Användarvisningsbild
av greeeken
Men går det? Blir det inet massa konstiga fel efteråt?
av Mad
Ursäkta en okunnig men vad är en DIM?
Användarvisningsbild
av Falk
Mad skrev:Ursäkta en okunnig men vad är en DIM?
Ytterligare en idiotförkortning... :x
Det står nog för "Drivers Information Module" tror jag.
Jag brukar kalla det för instrumentgrupp eller nå't sån't. Finns kanske ett bättre ord på svenska.
Användarvisningsbild
av Loner
greeeken skrev:Men går det? Blir det inet massa konstiga fel efteråt?

Det bör gå kalasbra om han har en 05:a eller nyare.

/L
Användarvisningsbild
av greeeken
Loner skrev:
greeeken skrev:Men går det? Blir det inet massa konstiga fel efteråt?

Det bör gå kalasbra om han har en 05:a eller nyare.

/L
Då bör det ju var akalaskul om man har en diesel som varvar upp till 8000 varv?
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.