Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattexc90
Jag tyckte det var intressant därför att jag har exakt samma symptom och att kommentarerna var att felet absolut inte var vanligt och att det mest händer bilar som är trimmade/manipulerade. Kändes lite olustigt att tänka tanken att min sprillas nya bil för en halv mille eventuellt skulle vara manipulerad, för i så fall har Volvo Personvagnar eller återförsäljaren manipulerat den innan jag fick den. Nu skriver du dock att symtomen tvärtom kan orsakas av många fel så då kanske felet inte är så ovanligt när allt kommer omkring och kanske inte alls oftast inträffar trimmade/manipulerade bilar så nu kanske jag kan släppa den olustiga tanken. Nu är det mest intressant att felet både är vanligt och ovanligt på samma gång (ironi).
Användarvisningsbild
av MartinS
Det som Frigge menade var ovanligt var väl att motorstyrenheten går sönder, det vet vi väl inte om din har gjort?

/Martin
av mattexc90
Nej, det är sant, det vet vi inte.
Användarvisningsbild
av ExAudi
På min V70 D5 -05 fick jag också detta felmeddelande, och på Volvo så konstaterades det att det var en sk. "rattlägesgivare" som gett upp.

Den byttes inom garantiperioden gratis.
av Frigge
MartinS skrev:Det som Frigge menade var ovanligt var väl att motorstyrenheten går sönder, det vet vi väl inte om din har gjort?

/Martin
Precis, helt rätt uppfattat :lol:

Det är VÄLDIGT sällan motorstyrenheten går sönder.
Enl min erfarenhet är det oftast dom som är manipulerade
som går sönder, med manipulerade menar jag sådana som är öppnade och omlödda pga att dom monterat ett nytt chipp i den.
av mattexc90
Ok, ber om ursäkt för den felaktiga ironin.
Jag har ännu inte fått veta vad som är fel på min bil, den är inskriven men inte påbörjad. Jag åker Hyr-Skoda under tiden och hoppas att bilen blir klar innan helgen. Jag har också fått lära mig att Volvo Assistance betalar max 3000kr för hyrbil så har man långt till jobbet får man vackert ta en mindre bil om inte fria mil ingår på hyrstället som Volvo Assistance bokar hyrbil åt en.
av aTommyC
ExAudi skrev:På min V70 D5 -05 fick jag också detta felmeddelande, och på Volvo så konstaterades det att det var en sk. "rattlägesgivare" som gett upp.
Fikk samme problem selv etter å ha feilkoblet CAN-nettet som +12V på en GPS-mottaker. Men meldingen forsvant etter noen sekunder og kom aldri tilbake. Høy puls i noen timer likevel! :D

Jag hittar filmer på bränslefilterbyte […]

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]