Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702.4t
Jag har en v70 2.4t -01 som läcker undertill. Till en början trodde jag att det kunde vara packboxen som började ge efter men eftersom den inte gått mer än ca 13200 mil så verkar det inte troligt. Det känns heller inte som motorolja som läcker utan tunnare och luktfri.

Det enda jag vet att jag har fyllt på är bromsvätska efter att systemet har varnat.

1. Kan det vara bromsvätska som läcker och droppar ungefär mellan motor och vxl låda? Det började för ca 2 mån sedan men nu är pölarna större.

2. Har läst något om slavcylindern och att denna kan vara boven. Är det troligt och vad kostar detta i så fall?

Till saken hör att jag köpte bilen i januari-07 och hela tiden har det visats "ABS-service erfordras" när jag vrider om nyckel och startar. Sedan syns det inte längre och inte heller något larm på färddatorn. Bilia hävdar att det inte är något fel eftersom de inte får några felkoder.. Jag kanske inte är någon bilmekaniker men nog f_n är det något fel om det läcker under bilen??!!

Tacksam för inlägg med tips eller rent av svar!!
Användarvisningsbild
av #27
Jag tycker det låter som att slavcylindern är trasig, men be en mek se på det så kan du få ett pris också..
av Frigge
Det kostar mellan 10-12000 kr, då inkl ny koppling då den kan ha fått bromsvätska på sig.

Är bilen köpt inom Svensk Volvohandel och har Volvia som bolag har du maskinskada upp till 15000 mil.
av volvov702.4t
OK tack för era inlägg.
Jag har kollar närmare idag och det verkar inte som om det kommer från slavcylindern. Det läcker inget "ovan ifrån" och jag har kännt på det mesta som kan tänkas läcka men det är torrt. Dock när man tittar under så droppar det.. Det är bromsvätska har jag konstaterat eftersom jag fyllde för ca 4 veckor sedan och nu hade det sjunkit med ca 2-3 cm i behållaren.

Fler tips?
Kan jag åka vidare med detta?

Frigge, när du skriver att kopplingen behöver bytas, menar du att det då droppar så pass mycket på den så att det tränger in?
Då bör det väl synas när jag tittar ned i motorruymmet eller? Nu syns inte ett spår..
av Frigge
volvov702.4t skrev:OK tack för era inlägg.
Jag har kollar närmare idag och det verkar inte som om det kommer från slavcylindern. Det läcker inget "ovan ifrån" och jag har kännt på det mesta som kan tänkas läcka men det är torrt. Dock när man tittar under så droppar det.. Det är bromsvätska har jag konstaterat eftersom jag fyllde för ca 4 veckor sedan och nu hade det sjunkit med ca 2-3 cm i behållaren.

Fler tips?
Kan jag åka vidare med detta?

Frigge, när du skriver att kopplingen behöver bytas, menar du att det då droppar så pass mycket på den så att det tränger in?
Då bör det väl synas när jag tittar ned i motorruymmet eller? Nu syns inte ett spår..
Slavcylinder och urtrampningslager är en o samma enhet på din bil.
Den sitter i svepet o börjar den läcka far bromsoljan omkring inne i "kopplingshuset", då sabbar man lamellen som oxå behöver bytas på samma gång lådan ändå är nere för byte slavcylinder/urtrampningslager.
Du ser det enklast underifrån, det finns ett skvallerhål i svepet mellan motor o växellåda, läcker det där är det cylindern, det kan oxå läcka i skarven TILL slavcylindern men då läcker det mer på framsidan av lådan.

Men som jag sa tidigare täcks denna kostnad av Maskinskadeförsäkringen, allafall OM du har Volvia o bilen är köpt inom Volvohandeln,upp till 15000 mil med en självrisk på ca 7500:-
Användarvisningsbild
av camaro69
Det kanske är läge på att åka till verkstad.

Bromsarna på bilen är väl ändock allas bästa vänner på bilen. Om systemet varnar och kräver service, så kanske det finns en viss anledning till detta.
Om det dessutom "pissar" olja bör man väl bli ännu mer orolig.
Oftast brukar saker inte bli billigare ju längre man kör, och dessutom kör sönder skiten helt.

Hoppas du inte möter oss andra, om systemet fallerar helt. :evil:

:shock: :roll:
av volvov702.4t
Felet nu identifierat - Huvudkopplingscylindern.
Konstigt bara att det var så svårt att hitta? Borde ju inte vara allt för ovanligt. I vilket fall, stort jobb att riva koppling m m...

Svar till camaro69:
Eftersom det inte läckte vid bromsarna och vätskan även går till kopplingshydraliken så behöver det inte betyda att bromsarna uteblir. Kopplingen ligger "före" så även om det är tomt på vätska där så finns det till bromsarna, om det inte är där läckaget är..
Jag hade inte åkt med bilen annars så du kan vara lugn.

Men är det verkligen bromsarna som är våra bästa vänner? Jag gillar pedalen strax öster om den...... :wink:

Jag hittar filmer på bränslefilterbyte […]

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]