Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av niklasp85
Tjena!

Jag är ny på forumet och ny för Volvo. Har precis blivit av med bilen och är nu ute efter en Volvo V7, möjligtvis en automat. Jag har tänkt mig en 01'a eller nyare. Maxpriset har jag satt på ca 150 tusen.

Min fråga till er är var man kan läsa lite specifikationer om motoralternativen som finns. Det lutar åt en 2.4t eller T5. Är 2.4t en femma? Era egna erfarenheter?

Finns det någon importerad modell som har annan motor som man bör passa sig för?

Brukar det röra sig om stor skillnad i försäkringskostnader mellan 2.4t och T5?

Tack på förhand

Niklas
Användarvisningsbild
av Honke
Skälet till att jag valde en 2,4T istället för en T5 var just försäkringspremien. För min del blev det ganska exakt dubbelt så dyrt med T5.
Därför valde jag att köpa en 2,4T o istället chippa den så har den ju motoreffekt som en T5 men till halva försäkringspremien.
Men även om jag fick samma effekt som i en T5 så antar jag att T5:an drar bättre på högre varv... Men man klan ju alltid byta turbo oxå :wink:
Användarvisningsbild
av niklasp85
Okej, så det kan skilja så mycket alltså. Hemskt. Jag ska kika lite vad jag får betala. Skiljer det lika mycket för mig så blir det ganska garanterat en 2.4t också.
Vad ligger förbrukningen vid långkörning på med en sådan?
av TomZaj
0,8-1,0 beroende på hur du kör. Har en XC70 -01 den drar ca 0.9- 0.95 kommer ner till 0,85 om jag kör extremt lugnt men den kan oxå dra över litern om man kör väldigt aggresivt på landsväg. allt handlar om vilken körstil man har :wink:
av pathrik_85
har en 2,4T 03:a körde ner till göteborg för ett tagsen med den å den drog enligt datorn 0,84 men då var det farthållare i ca 110 hela vägen. beror helt på va du har för körstil. ligger lite över litern annars

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]