Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dea944t
Bytte skivor och belägg idag men hade fått fel bultar till oken på Bilia, dom var för korta.
Bultarna ska enligt verkstadsmanualen inte återanvändas men det är ju inte sträckbultar, som dras med moment + vinkel, så varför ska dom inte återanvändas?

/Dea
Senast redigerad av 2 dea944t, redigerad totalt 0 gång.
av cary
Detta är inget råd, bara min erfarenhet. Har servat mina bilar själv i många år och tagit bort bromsok oräkneliga gånger utan att byta bultar. Jag vet att det står i Haynes handböcker att de bör bytas varje gång men skulle inte det samma gälla hjulbultarna också i så fall, som verkligen får känna av påfrestningar med alla byten och kraftiga åtdragningar.
Användarvisningsbild
av SRT
Håller med föregående svar där jag själv återanvänt bultarna till bromsoken på många bilar både två och tre gånger ibland utan problem.Ett förmodat säkerhetstänk som spånat ur för mycket ifråga om vad dessa bultar klarar och inte klarar.Förmodar att ingen byter ut t ex alla hjulbultar vid däckbyte.
av LaRy
Anledningen, enligt min uppfattning, är att de ej skall återanvändas för att Volvo har kletat på gänglåsning redan från början. Det fungerar naturligtvis ej 2 gånger. Men om du själv lägger på ny gänglåsning, inga problem. Gänglåsning av demonterbar typ skall väljas, annars får du ett helsicke nästa gång. Gänglåsning skall användas, eftersom låsbricker ej förekommer.
Du har helt rätt att detta är inga sträckbultar. Sådana bultar är alltid relativt långa och har en lång ogängad del som skall sträckas.
Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]

Kolvringar etc b4b

Har du slipat in ventilerna i en ventilslipmaskin,[…]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]