Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
Hej.

Jag satt på helt nya fälgar o däck på bilen idag o jag har fortfarande väldigt mycket obalans i bilen. :-(O)

Det var obalans i bilen med dom gamla fälgarna också som satt på men inte så mycket som nu. :(

Däckmaskinen visade ingen obalans när dom monterade dom idag.

Det känns mest runt 90-110 ca.

Kan det vara drivaxlarna som spökar ?

Det blir ingen skillnad när jag lägger den i neutralen när jag kör heller. :-(O)

Bilen är en Volvo v70 t5 automat -01
av Smille
Spontant skulle det kunna vara en anliggande broms. Krävs sjukt lite anliggning för att få obalans.
av Dillen
Smille skrev:Spontant skulle det kunna vara en anliggande broms. Krävs sjukt lite anliggning för att få obalans.
Om vibrationerna beror på anliggande broms, bör vibrationerna då upphöra när jag börjar bromsa lätt?
av MickeM
Dillen skrev:
Smille skrev:Spontant skulle det kunna vara en anliggande broms. Krävs sjukt lite anliggning för att få obalans.
Om vibrationerna beror på anliggande broms, bör vibrationerna då upphöra när jag börjar bromsa lätt?
Eller förvärras!
Jag har bytt bromsok pga detta, men testade allt möjligt först, då jag vägrade inse att anliggning var problemet, då bromsen blev varm, inte het.
Men det försvann med oken.
Nu har jag bara pytte i vissa farter som troligen beror på att en bromsskiva bak har slagit sig.

Pga pytteanliggningen förut, troligen.
Skall bytas så småningom....

Det kan samlas smuts i bakre fälgarnas insida och skapa obalans också.
Främst vintertid.
av pop
Jag slängde av dom nya fälgarna o la på ett par 16" original fälgar med nya däck o nu blev den som en ny bil igen. :)

Ingen obalans alls nu. :lol:
av pop
klacken skrev:Var det eftermarknadsfälgar utan centrumringar?
Yes det var eftermarknadsfälgar fast med centrumringar. :)

Nu sitter det 16" Volvo org fälgar på så nu är det ingen obalans längre. :-)-)
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]