Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fatqudo
Här är ännu ett av alla märkliga elektriska fel på en Volvobil: Höger lampa fram på en XC70 2001 smälter själva kontakten och lamphållaren, helljus. Lampan är HB3. Sockel p20d. I övrigt inga felkoder, annat än för billig-larmet. Det är väl batteriet.
Jag funderar på om laddningsregulatorn på generatorn kan ha något med detta att göra. Å andra sidan borde mer än enbart höger lamphållare för helljuset bli varmt och smälta. Även ny hållare och lampa smälte ihop innan lampan förstördes. Kostade flera hundra och tog tid att få fram. Själva plasten runt stiften smälter. Tips? Erfarenheter?
Användarvisningsbild
av fatqudo
Tack för svar, vänner. Jag ska kolla igen. Men jag mätte upp jord och spänning innan lampa och sockel byttes. Skarvning på normalt sätt. Lampan lyste och allt var ok efter byte. Lampa och sockel köpt på Volvo. 55W. Likväl smälte alltså även den nya lampan OCH nya sockeln, liksom tidigare.
Om det skulle vara dålig jordkoppling undrar jag var det skulle kunna vara? När jag mätte motståndet jordkabel metall på motorn visade instrumentet full kontakt = 0 ohm.
Undrar om bilen spökar på riktigt. Burr.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]