Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan det är så att jag har haft en V70N -01 Bensin och manuell bil sedan en tid tillbaka så har den gått sämre, då tomgången började svaja. När jag startar bilen till exempel på morgonen går den bra ända tills den börjar bli varm. Efter det så pendlar varvtalet mellan 500 -1500 varv hela tiden till och med när jag gasar känner jag av att den pendlar även om man håller jämt på pedalen. Den misständer och knallar när man pressar bilen hårt. Jag har kollat med OBD enhet och har tidigare fått fel på gasspjället men varit på Volvo och fixat ny programvara på en ny enhet och koderna försvinner. Jag har även kollat VVT och LMM om det kunde vara dom som spökade, vilket det inte var. Kollat över slangarna i motorrummet och det verkar inte som något läcker. Börjar bli tokigt på bilen då den inte går helt rätt och vet inte vad mera man kan byta och testa för att lösa problemet.

Tacksam för snabba svar!
av MickeM
Är gasspjället bytt till nytt, och ny programvara?
Eller ny programvara i gammalt spjäll?
MickeM skrev:Är gasspjället bytt till nytt, och ny programvara?
Eller ny programvara i gammalt spjäll?
Det är ett gammalt spjäll med ny programvara, det blev lite bättre med det "nya" spjällret än med det gamla. Felkoder försvann men den fortfarande pendlade gjorde även rent det innan monterade det.
valln skrev:Kollat tändspolar ?
Ursäkta det har tagit lite tid men har inte haft tillgång till bilen för att testa andra tändspolar. Men har nu gjort det men blev ingen skillnad, absolut inget bättre. Men medans jag bytte tändstift så hade en väldigt mycket olja runt ena stiftet, troligen runnit ner uppifrån då det är lite olja under kåpan, även fixade slangen till oljefällan så att inte olja kan krypa ut. Så det är fortfarande problem med tomgången.
Vad kan det vara? :(

Tackar igen för alla som svarar! :)

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]