Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Undrar helt enkelt.

Om man använder verktyg och låser kammarna Ibak kant. Ställer vvt hjulet (genom att dra det fullt åt höger och hänga på remmen)

Drar runt motorn två varv så stämmer inte kammen med vvt hjulet Ibakkant. Det ligger inte helt vågrätt i bakkant.

Blir det så pog av vvt hjulet? Alltså allt e okej?
Jag bytte min förra veckan. Har VVT på båda kammarna.

Jag låste inget och gjorde inga specialare. Jag gjorde exakt som Vida sa och noterade märkena på kammarna. Som extra säkerhet markerade jag på gamla remmen och räknade tänderna emellan, 19 har jag för mig. Mitt linjerade snällt efter manuell vevning och motorn går som tidigare. Då ruckade jag ändå lite på insugskammen vid ett tillfälle men vred upp den till markeringen igen.
Okej. Kanske e skillnad med två vvt då? Min andra bil e kamremmen bytt på firma och de hade tydligen glömt att spänna upp vvt hjulet för jag fick ofta felkod kamlägesgivare. Men jag spände upp enligt vida sen funka den kanon. Men kommer inte ihåg om kammen ska flytta sig lite eller inte efter. Så du spände aldrig upp dina? Vist du hade markeringen och då blir det rätt ändå.
Jag tänker att markeringen på drevet är det som måste stämma med remmen för de kommer aldrig röra sig i förhållande till varandra. Kammen däremot rör sig i förhållande till drevet.

Men jag har inte kört jättemånga mil än så jag kanske inte ska säga för mycket. Känner ingen skillnad mot förut på något varvtal dock.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]