Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stefang
Hej

Jag är nybliven SUV-ägare. Vad ska jag ha för vinterdäck till XC90? Jag trodde i min enfald att det fanns "riktiga" friktionsvinterdäck precis som till vanliga bilar men när jag läser lite tester verkar det bara vara antingen dubbat eller all-season. Finns det inga riktiga vinterdäck till SUV utan dubb?

Stefan
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Jag har för mig att Gislaved finns i en Soft Frost i våran dim? (Själv har jag Nord Frost)
Användarvisningsbild
av Larre
Visst finns det friktionsdäck till XC90. Utöver det som VolvoBM skrev, så finns t ex Nokian WR , Michelin Pilot Alpin HR, Pirelli Scorpion I+S i (vanligaste?) dimensionen 235/65 R17. (Jag kör också dubbat. Nokian Hakka 5)

Grattis till nya bilen!
//Larre
Användarvisningsbild
av G-kraft
Jag har året runt på min xc90 just nu, Nokian Hakkelpelita tror jag de heter, ingen dubb, med 16-tums fälgar, är inte så förtjust i de...ser inte fint ut men men....
av stefang
Hej och tack för svaren!

Om jag förstår det hela rätt sä är Nokia WR och de andra friktionsdäcken som nämns av "mellaneuropeisk typ". Stämmer det eller har jag missförstått och finns det i så fall vinterdäck av "nordisk typ" till SUV?

Stefan (XC90 -07 D5 Summum + RTI + softläder + glastaklucka)
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]