Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Bilen går inte på cylinder 1 och 2.
Tar jag loss tändspolen och lägger på motorn med stift i så blir det gnista. Och spridarna funkar. Men tar jag loss tändspolen kontakt under gång så blir det ingen skillnad. Så något stul är det.

På min fungerade v70 02 t5. Kan jag mäta 5.9-6.0v om jag mäter kablarna över tändspolens kontakt.

Gör jag detta på bilen som krånglar så får jag 5.5 på 2ans tändspole och 5.8 på 1ans.

Rimliga värden?

Om inte kan någon se i schema var kablarna går alltså 1-2 spole så kan man prova klippa och dra nya kablar provisorisk.

Det är också överslag eller liknande i turboregleringsventilen/magnetventilen den låter knackar hela tiden och fortsätter en stund efter att bilen e avstängd. Mätte strömmen i ena stiftet och jordade samtidigt 07v andra stiftet visa 13.5.v. Mätte jag mellan stiften får jag 7.6v.

När jag mätte på min fungerade v70. Fick jag 0. 8v när jag brygga.

Tror dessa fel kan höra ihop.

Gäller en V70n 2.4t 01.
Senast redigerad av 3 Jonas_latt, redigerad totalt 0 gång.
av MickeM
Tändstiftet på cylindern är ok?
Det användes väl annat stift när spolen togs upp och låg mot med stift emot motorn eller hur?
Jag har sett stift där elektroden försvunnit. = dött.

Kollat kompressionen?
av Jonas_latt
MickeM skrev:Tändstiftet på cylindern är ok?
Det användes väl annat stift när spolen togs upp och låg mot med stift emot motorn eller hur?
Jag har sett stift där elektroden försvunnit. = dött.

Kollat kompressionen?

Jag har 11.5 i komp på alla.
Provat stifta stift (och bytt till beg)
Skiftat spridarna och tändspolarna.

Fortfarande samma skit
av andersuw
Det är ju en turbomotor det handlar om, vilket innebär att motorstyrningen är av typ ME7. Då gäller följande:

Tändspolarna matas alla från säkring 11 i motorrummet. Det är en grönvit kabel fram till varje spole. När det gäller jordningen finns en jordpunkt ovanpå motorn för spole 1 och 2 och en annan för de andra tre. Jordkabeln är i vanlig ordning svart. Styrsignalen som anger när en spole skall tända kommer från ECM. Den kabeln har olika färg beroende på vilken spole vi talar om. Det stift vid ECM som skickar styrsignalen är stift 31 för spole 1 och stift 30 för spole 2. För spole 3 är det stift 50, för spole 4 stift 52 och för spole 5 stift 51. Enligt VIDA är spänningen på den styrsignal som levereras ut till spolen när den skall göra gnista bara 2,5 V. Den spänningen varar enligt VIDA bara ett par millisekunder varje gång.

Du lär ju ha svårt att se spänningspulserna i styrsignalen med mindre än att du kopplar in ett oscilloskop. Mäter du med ett instrument som fångar någon slags genomsnitt borde det vara väldigt låg spänning. Varje cylinder tänder vartannat varv så på tomgång (säg 600 varv per minut) tänder varje cylinder 300/60 = 5 gånger per sekund. Genomsnittsspänningen för styrsignalen till spolen mot jord borde då ligga på ca 0,010 x 2,5 = 0,025 V.

Mellan den grönvita kabeln och jord borde du ha normal batteri- eller generatorspänning.

Allmänt tycker jag det finns skäl att tro att tändningen funkar om du får gnista när du provar med stiftet liggande ovanpå motorn. Så det är mycket möjligt att det är något annat än tändningen det är fel på. Men jag vet inte vad om nu spridarna funkar och kompet är OK. Man kan förstås tänka sig ventilfel men sådant brukar ju vanligen ge dålig komp.

Du är väl försiktig när du pysslar med detta. Jag skulle ju aldrig röra en tändspole eller dess anslutningar annat än med tändningen avslagen. Livsfarliga grejer!
av Jonas_latt
andersuw skrev:Det är ju en turbomotor det handlar om, vilket innebär att motorstyrningen är av typ ME7. Då gäller följande:

Tändspolarna matas alla från säkring 11 i motorrummet. Det är en grönvit kabel fram till varje spole. När det gäller jordningen finns en jordpunkt ovanpå motorn för spole 1 och 2 och en annan för de andra tre. Jordkabeln är i vanlig ordning svart. Styrsignalen som anger när en spole skall tända kommer från ECM. Den kabeln har olika färg beroende på vilken spole vi talar om. Det stift vid ECM som skickar styrsignalen är stift 31 för spole 1 och stift 30 för spole 2. För spole 3 är det stift 50, för spole 4 stift 52 och för spole 5 stift 51. Enligt VIDA är spänningen på den styrsignal som levereras ut till spolen när den skall göra gnista bara 2,5 V. Den spänningen varar enligt VIDA bara ett par millisekunder varje gång.

Du lär ju ha svårt att se spänningspulserna i styrsignalen med mindre än att du kopplar in ett oscilloskop. Mäter du med ett instrument som fångar någon slags genomsnitt borde det vara väldigt låg spänning. Varje cylinder tänder vartannat varv så på tomgång (säg 600 varv per minut) tänder varje cylinder 300/60 = 5 gånger per sekund. Genomsnittsspänningen för styrsignalen till spolen mot jord borde då ligga på ca 0,010 x 2,5 = 0,025 V.

Mellan den grönvita kabeln och jord borde du ha normal batteri- eller generatorspänning.

Allmänt tycker jag det finns skäl att tro att tändningen funkar om du får gnista när du provar med stiftet liggande ovanpå motorn. Så det är mycket möjligt att det är något annat än tändningen det är fel på. Men jag vet inte vad om nu spridarna funkar och kompet är OK. Man kan förstås tänka sig ventilfel men sådant brukar ju vanligen ge dålig komp.

Du är väl försiktig när du pysslar med detta. Jag skulle ju aldrig röra en tändspole eller dess anslutningar annat än med tändningen avslagen. Livsfarliga grejer!
Tack för ert tydligt svar. Ska ut så fort det minskar på regnet och mäta resistans mellan cylinder 1 och en fungerande tex 5 och se skillnaden. Om det e någon skada på kabeln. Samtidigt verkar det konstigt.

Konstigt med magnetventilen bara att den låter, sprakar, knakar, hela tiden. Jag har bytt mellan tre olika men felet kvarstår hela tiden.
av Jonas_latt
Nu va jag ute och varva motorn ordentligt. Då fick jag äntligen en felkod misständning cylinder 2.
Då lossa jag spolen och stiftet byte plats med cylinder 5. Starta igen och varva som hejsan. Då fick jag misständning cylinder 2.

Jävla skumt.

Tog loss boxen men svårt att hitta stift 30-31. Stod inte i ordning. Någon med en bild vilket stift det är?
av MickeM
Är stiftet från cyl2 blött?

Annars är det nog bränsle som saknas.
Hur är spridaren kontrollerad?
av Jonas_latt
MickeM skrev:Är stiftet från cyl2 blött?

Annars är det nog bränsle som saknas.
Hur är spridaren kontrollerad?

Jo svart och sotigt.
Jag gjorde en fuling och vände håll på spridar bryggan och körde snabbt på staren. Då spruta det fram och tillbaka på alla.

Sen jag jag också provat byta plats på alla spridarna bara för att prova allt.
av Jonas_latt
Haha hitta felet idag. Ettan tändspole hade tvåans kontakt och tvåan hade ettans. Undra hur länge det har varit så här.
Men ni starta den och gick direkt på alla cylindrar.

Efter en liten stund körning fanns felkod. Knacksensor gör hög signal fram och bak. (dessa fanns innan jag rev ner vevhusventalationen. Så passa på att byta de mot begagnade)

Och en felkod på Kamaxelreglering signal saknad.

Nu blir det lite fel rubrik att fortsätta här. Men vet någon om Kamaxelregleringen kan påverka knacksensorn?

Tickande ljudet från magnetventilen är borta.
av andersuw
Tja det var ju ett intressant fel det här med förväxlingen av ettans och tvåans tändspoleledningar. En utmärkt illustration till att fel kan vara så enkla att vi inte ser dem. ;-) Har tyvärr inga närmare idéer om resterande problem men grattis till att ha kommit så här långt i vart fall. :D

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]