Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej hej... Volvo lovers....

Inser att den största utmaningen med att mäta upp generatorn är att komma åt allt, trångt och besvärligt... (B+)..
Har aldrig gjort ngt under läppen så alla kablar är lite stela/styva och alla orginalclips sitter kvar...

Men jag får gå lugnt och försiktigt samt metodiskt tillväga som jag skulle behandla en ny flickvän.....
vibbe skrev:Hej hej... Volvo lovers....

Inser att den största utmaningen med att mäta upp generatorn är att komma åt allt, trångt och besvärligt... (B+)..
Har aldrig gjort ngt under läppen så alla kablar är lite stela/styva och alla orginalclips sitter kvar...

Men jag får gå lugnt och försiktigt samt metodiskt tillväga som jag skulle behandla en ny flickvän.....
Du måste inte mäta spänningen direkt på generatorn.
Det går lika bra på starthjälps-punkten under huven.

Litar du inte på instrumentets mätvärde, är skillnaden mellan motor av och motor igång det intressanta.
Ska öka drygt 2 volt med motor igång.

Men som sagt har du nog inga fel alls på din bil.
Den stod för länge, helt enkelt.
Nu har det äntligen slutat att regna så man kan gå ut utan stövlar...

Har mätt upp generatorn på starthjälps-punkten och fick lite siffror..
Tänkte dela med mig om dessa siffror...

Motor av 12,4 V
Tomgång 14,3 V
Ca 2000 rpm 14,4 V

Full belastning tomgång 12,85 V
Full belastning ca 2000 rpm 14,1V

Med full belastning så menas det att samtliga strömslukare som kan kopplas på från förarplatsen.
Notetade dock att Volten varierade lite vid alla mätninar, inte mycket dock men ca 0,3V...

Friskskriver systemet för tillfället men tror nog att en regulator finns med på min önskelista till tomten i år, bättre med ett planerat byte än ett tomt batteri en vintermorgon kl 05,30 och minus 25 C..
vibbe skrev:Nu har det äntligen slutat att regna så man kan gå ut utan stövlar...

Har mätt upp generatorn på starthjälps-punkten och fick lite siffror..
Tänkte dela med mig om dessa siffror...

Motor av 12,4 V
Tomgång 14,3 V
Ca 2000 rpm 14,4 V

Full belastning tomgång 12,85 V
Full belastning ca 2000 rpm 14,1V

Med full belastning så menas det att samtliga strömslukare som kan kopplas på från förarplatsen.
Notetade dock att Volten varierade lite vid alla mätninar, inte mycket dock men ca 0,3V...

Friskskriver systemet för tillfället men tror nog att en regulator finns med på min önskelista till tomten i år, bättre med ett planerat byte än ett tomt batteri en vintermorgon kl 05,30 och minus 25 C..
Du behöver nog inte oroa dig, sluta låt bilen stå 2mån och kör den regelbundet (längre än bara minimala sträckor) så
ska du se att bilen startar utan problem... :) min gamla V70 körde jag 6.5mil med varje dag, aldrig något problem med batteriet, för den rullade jämt, sen bytte jag jobb och flyttade så bilen användes kanske 3km 1ggr i veckan (hämta grabben från fsk) om jag inte gjorde det med lastbilen jag parkerar hemma, sen dess har jag ständigt haft strul med batteriet, för bilen så sällan används, fick nyligen byta batteri då det 1år gamla börjat tappa laddning, för bilen så sällan används... men underhållsladdar det oftare, men köra bil mer? mjae milen man kör i yrket tar ut "roligheten" att köra på fritiden, spec när man själv ska betala soppan haha :P

Så sluta oroa dig, och som sagt, ska du låta bilen stå så länge, koppla ur batteriet och underhållsladda det vid sidan av :)
Som Garinge skrev, sluta oroa dig. Du kan lätt kolla batteriets kondition. Efter det att batteriet har stått (utan laddning) i ca 12 timmar mäter du batterispänningen. Om du har 12.7 volt är det laddat till 100% och om du har 12.0 volt är det laddat till 25%. Detta måste mätas direkt på batteri.
VW svarade på en liknande fråga i Vi Bilägare, de sa att normal urladdning på en Passat kan vara upp till 0.04A. Frasse hade en kalkyl hur länge ett fulladdat batteri skulle räcka vid en urladdning motsvarande 0.05A.
Jag har för mig att jag läste någonstans att VW laddar bilar som är uppställda inför försäljning minst en gång i månaden.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]