Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en Volvo v70n, 2.4d -06 som imorse när jag skulle köra iväg, helt plötsligt pös vid gaspådrag, kändes som bilen motorbromsa fastän jag höll kvar gas. Därefter går det inte att köra bilen snabbare än 20 km/h, kör man snabbare än så, så rycker bilen, likt som när man får soppatorsk. När bilen står still går det inte att varva upp motorn till mer än 1500 rpm.

När jag varvar motorn då bilen står still så pyser det lite emellanåt och motorn rycker. Den luktar också mer diesel än vanligt. Får inte upp några felmeddelanden på skärmen.

(Virvelspjället på bilen är bytt för 2 år sedan.)

Är det någon som har erfarenhet av liknande eller vet vad som skulle kunna vara fel?
Det är väl ganska vanligt på Volvo Dieslarna att turboröret blåser av pga dålig klamma, eller om det var materialutmattning i nått.
Då blir det en POFF! och är sen knappt körbar.....

Inget dyrt iaf, men kan väl bli bärgning, om bilen står dumt.
Hade precis samma fel på min för någon månad sen, samma motor. Det var som sagt slangen/röret efter turbon som hade släppt, det var även lite defekt i fästet. Jag köpte en silikonslang typ denna https://www.do88.se/sv/artiklar/volvo-v ... ang-2.html, problemet löst! Dubbelkolla så det är rätt slang bara.

Originalröret är ett tunt rör i någon plast, det kändes ganska sprött tycker jag, silikonslangen känns mer stabil. Ta av plasten under motorn och titta mellan motor och torpedvägg så ser du direkt om det är det som är fel.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]