Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Inghus
Hej! Har kört med punkterad CNT vacumklocka i 10000 mil nu och tröttnar på att motorn går in i nödläge vid omkörningar m,m. Lika bra att byta hela turbon då bilen gått 60000 mil nu. Ser ut att vara en svår operation. Hittar inte någonstans hur man går tillväga här på nätet. Volvo har gett en offert på 3500kr ca 3,5 timma jobb vilket jag har svårt att tro då jag tror att vinkelväxel måste ner på en awd bil för att komma åt turbon med CNT klockan.
Ingen mek verkar ha gjort ett turbo byte på en xc awd. Vet någon här?
av MickeM
Men vadå?
Får du fast pris på 3500kr för byte (arbetskostnad måste det vara) är det väl bara att lämna in.

Sen får dom väl göra vad tusan dom vill för att byta.....
av Inghus
Ja bara arbetskostnaden men för billigt tror på mera tid än 3,5 timme. Hela kalaset 15000 kr med material. 10000 kr för ny turbo hos Volvo. Tänkte en begagnad från bildelsbasen eller renoverad från Tyskland hos E-bay etc.
av Inghus
Ja minst 8 timmar jobb på en Volvo verkstad och det 3 dubbla om jag gör det själv hemma i mitt garage räknar jag med, hittade en utländsk arbetsbeskrivning. Höger hjul och drivaxel ner, kardan ner, lossa bromsledningar och crossmember ner, vinkelväxel ner, tvärstag över motor bort. Nu kommer man åt att lossa turboaggregat.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]