Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Goddag!

Har precis plockat bort ABS-boxen på min v70 2.4t -01 då diverse felkoder kommer och går. Fick tips om att lödningar kunde ha spruckit i denna box.

Har aldrig gjort detta tidigare och vet inte hur en sprucken lödning ser ut? Har laddat upp några bilder om någon orkar ta sig en titt! Alla svar uppskattas verkligen.

Gör detta mest för att testa. Får jag inte till det så köper jag en annan box.

BildBildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skulle tro att det bästa är att lämna in den till någon som erfarenhet av detta och som löder om de flesta punkter.
Att löda om är inga problem, och det gör inget om man löder om en punkt som egentligen var helt ok.
Skall man hitta kallödningar, skall man kolla varenda lödning med lupp. Då kan man kanske hitta att ett ben på en komponent har lossat från sin lödning, p.g.a. vibrationer. Original kallödningar har en mer mjölkvit yta, och dessa är mer utsatta för att komponent-ben lossar från dess lödning p.g.a. vibrationer. Man ser så att säga en spricka runt själva komponentbenet.
Nu måste du sitta på ett ej statiskt underlag och arbeta på ett ej statiskt bord samt endast ha bomullströja på överkroppen. Helst handledsband kopplat till jord på kortet.
Jag skulle vilja säga att det är synd att du öppnat enheten, ifall dess sigill är brutet, nekar de företag som reparerar ABS enheter att laga den. Detta har med den statiska spänningen och hur lätt det kan bli fördärvat ifall du vidrör en komponent. Vissa komponenter går sönder vid så lite som 5 volts spänning.
Efter att satt mig in i ABS system och felsökt sådana, vill jag för läsare rekommendera att skicka iväg enheten på reparation, istället för att försöka hitta kallödningar eller begagnade reservdelar. Dessa företag kan finna felaktiga komponenter och de tillvaratar den speciella individuella mjukvara som finns i enheten, just för din bil. Om de ej finner fel, vet du att det ligger i kringutrustningen.
Som sagt, svårt att säga med hjälp av bilderna. om det ska gå att avgöra så går det åt närbilder nästan rakt uppifrån.
Men dom kritiska lödningarna brukar vara samtliga stift till anslutningskontakten. Dvs i princip alla grövre lödningar. ytmonterade resistorer och övriga ytmontage ska du inte ge dig på.

En defekt lödning brukar ha en liten ring runt "benet" kan vara svår att se ibland, ett förstoringsglas kan underlätta.
Ett vanligt förstoringsglas har en typsk förstoring på runt 3 ggr (sällan över 5 ggr) och en vanlig lupp ligger på runt 10 ggr förstoring (mkt mer finns också).
Du måste nog, precis som LaRy skriver, upp till åtminstone runt 10 ggr förstoring för att ha en chans att se en från början bra lödning som av någon anledning blivit dålig.

Det är troligen betydligt enklare att se en lödning som redan från början varit dålig. I alla fall har jag rätt enkelt kunnat se dom lödningar jag själv gjort och som blivit dåligt gjorda
Det kan vara så att lödningarna kan fixas genom att baka kretskortet i en ugn på samma sätt som man kan göra med modekort för datorer och grafikkort. Inget jag provat på kretskort för en bil, men det fungerar för datorkomponenter. Värt att kolla upp för det är en enkel åtgärd.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]