Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brandt79
Håller på att plocka av insuget för att komma åt vevhusventilationen. Kört fast på att jag inte kommer åt skruven i nedre raden till vänster.
Motorn är en 2,5T -04
Tips?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag spanade på mitt insug igår och gjorde samma upptäckt. Jag tror termostaten måste väck mer eller mindre. För det är den som är I vägen.

Det eller ett väldigt flexibelt och tunt verktyg.
av :stefan:
Jag svor också över det häromdagen, hade tillgång till jobbets verkstad och butik med verktyg - men hittade ändå inget som fungerade.

Ska byta servopumpen snart och tänkte försöka igen då, utrymmet blir bättre så man kanske slipper riva termostathuset i så fall...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
:stefan: skrev:Jag svor också över det häromdagen, hade tillgång till jobbets verkstad och butik med verktyg - men hittade ändå inget som fungerade.

Ska byta servopumpen snart och tänkte försöka igen då, utrymmet blir bättre så man kanske slipper riva termostathuset i så fall...
Jag kom så nära att jag nästan kunde få dit en hylsa. Gick in helt horisontellt framifrån. Men termostathuset var i vägen för att hylsan skulle gå på.
Jag är ganska säker att jag inte tog bort termostaten när jag gjorde det jobbet. Jag tror dock att servopumpen lossades..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Magnus308
Det går att rengöra vevhusenten utan att ta bort insuget, Jag bytte oljefällan och gjorde rent banjonippeln på undersidan av insuget genom att ta bort gasspjället.
Det var på en S60 2005 2,5T
av :stefan:
Nu har iofs jag en vanlig 140-pållars B5244S2 men av det jag googlade fram innan jag satte igång var den allmänna uppfattningen att turboversionerna faktiskt har mer (!) utrymme än sugmotorerna när man ska rota runt med insuget...

Men nu har jag hittat en 10mm slangskruvmejsel, på't igen! ;)

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]