Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Modell: V70N-01, 18500 mil. Ägd av mig i 10 år och körd 11000 mestadels långfärdsmil.

Bakgrund: Bytte vänster spindelled (köpt på Biltema) i höstas pga glapp. Detta är första gången ingrepp görs i framvagnen och ratten har alltid stått spikrakt. Efter det stod ratten ordentligt snett, men brydde mig inte om att göra hjulinställning eftersom det ändå var sista säsongen jag skulle köra på mina nu 10 år gamla, men inte särskilt slitna, vinterdäck.

Nuläge: Bytte nyligen till sommardäck. De gamla vinterdäcken var nästan blankslitna på insidan. Speciellt på vänster däck. Mycket värre än jag väntat mig, så åkte direkt och gjorde en hjulinställning.

Problemet: Efter hjulinställningen stod ratten marginellt snett. Jag noterar nu att när jag accelererar så vrider ratten sig, och när jag släpper gasen går ratten tillbaks och jag känner att bilen kränger till.

Innan jag eventuellt går tillbaks till däckfirman vill jag ha lite koll på vad problemet faktiskt kan vara. Har hjulinställningen blivit fel, eller är det kanske glapp i någon led/bussning? Vid hjulinställningen ryckte de i däcket och kunde i alla fall inte konstatera något kännbart glapp. Däckfirman verkar seriös och enligt protokollet skall hjulinställningen vara helt korrekt nu.

Nu känns det också som att det är något svagt svagt vibrerande/malande från framvagnen. Speciellt i kurvor.

På måndag skall jag ha upp bilen på en lyft för att se om vi kan hitta något skumt.

Vad tror ni att problemet kan vara? Vad skall vi speciellt kolla efter när bilen är på lyften?
När bilen drar åt sidan vid acceleration brukar det vara länkarmsbussningarna.
Det syns inte nödvändigtvis på dom, och därmed missas ofta av bilprovningen, då deras skak-test är sidledd. Inte längsledd.

Be en medhjälpare köra sakta framåt och sedan göra en stenhård tvärnit, medan du i just det ögonblicket tittar noga på framhjulet från sidan.
Rör framhjulet sig i längsled i förhållande till karrossen med bromsningen ? Dvs rör sig i hjulhuset?
Det ska det inte göra märkbart om bussningarna är ok.

Upprepa på andra sidan så klart.
Tack för tippsen. Bromsprovet visa6dd att något var skumt med vänster framhjul. Väl uppe på lyften var det uppenbart att den bakre bärarmsbussningen släppt i vulkningen. Nya grejor är beställda.

En fråga till. På de främre bussningarna (på både vänster och höger) kunde man känna mycket lite rörelse, ca 0,5 mm, med enbart handkraft. Fast det kändes mer som rörelse i gummit än glappp. Är detta normalt?
Svårt att svara på.

Beror på hur hårt man drar, vart man drar, och i vilken längsledd man drar.....

Oavsett så byt båda bussningarna, om du inte byter komplett länkarm.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]