Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimmi
Hej besiktade bilen i dag o hade 0 bromsvärden på vänster bak på parkerings bromsen. Alla andra bromsvärden var bra. Går inte bromsbeläggen på handbromsen eller är det backar på en 02a?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det är en trumbroms inne i bromsskivan. Om spänningen på bromsen känns OK i handtaget inne i bilen är det nog bara att ta isär och titta som gäller.
av andersuw
Som SBerglund säger är det alltså skilda system för färdbroms och handbroms. Handbromsen har särskilda backar monterade inne i den trumma som bildas av bromsskivans centrum. Felet kan sitta i vajern mellan handbromsspaken och hjulet, i mekanismen mellan vajeränden vid hjulet och bromsbacken, eller i själva bromsbacken.

Om handbromsbackarna inte är bytta kan det vara klokt att göra det. De slits sällan ut men de går sönder med tiden ändå på grund av rost och tidens tand. Då kan beläggen släppa från sitt fäste vilket innebär tvärstopp för hjulet och sönderslagna delar. Det är ett ganska vanligt fel på de här bilarna och inte roligt om det händer. Man blir stående, får bärga och reparationen kostar en slant.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Se min tråd i forumdelen "tips och trix" om hur man får riktigt bra handbroms på v70N .
av jimmi
Tackar för svar. Då hade jag fel trodde handbromsen gick på bromsbeläggen o igenom vajer till bromsoket.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]