Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Köpte nyss en v70 2.4t 01 Automat.

När jag köpte den va vevhusventalationen täppt och den gick ojämnt till och från dog på på tomgång. Men inget som kändes under körning.
Ibland inga felkoder och ibland flera.

Tex de jag har fått fram.
Misständning cylinder 5.
Knacksensorn fram och bak.
Turboregleringen..

Byte vevhusventelationen.
Satte i begagnade knacksensorer,
en ny turboreglering ventil.
Nya stift (såg att det satt fel modell i den)

Nu uppstart och bilen gick ojämnt och bara dog.
Kolla felkoderna med via. (finns inga)
Koppla ur första tändspolen med bilen igång och ingen skillnad. Koppla ur tändspole två och bilen gick mycket jämnare. Byte den men ingen skillnad.

Alltså bilen går på 3-4-5 cylinder.
Sätter jag i kontakten till 2 tändspolen så går den mer ojämnt och dör. Kör jag utan 2 in kopplad så går den på tomgång fast på tre cylindrarna.

Något kortslutning alltså när den kopplas in.
Turboregleringen knacka låter hela tiden typ som det e överslag så den hoppas smäller.. Bytt den åter igen men utan resultat.

Efter att ha försökt varva upp bilen lite så kolla jag med vida igen. Knacksensor bakre och Turboregleringen.

Det är alltså något konstigt elfel.
Var ska man börja leta?

Om någon givare e trasig så varför skulle just 1-2 cylinder krångla.?
Du kan tyvärr ha rätt. Får ta ner min först och kolla hur den ser ut. Jag vet ju var jag kan skicka boxen .

Fler tips är välkommet

Men samtidigt konstigt i så fall. När jag köpte den för några dagar sedan funkade den 70‰ gick ojämnt på tomgång ibland men gick kanon att köra och ibland gick den hur fint som helst. Och nu efter att jag har bytt lite saker så går den sämre. Något glapp?

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]