Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danne76
Köpte bilen för ca 1 vecka sen, efter några mil fick jag varning om låg kylarvätska. fyllde på med ca 3 dl vätska. Efter några mil (4-5 mil) fick jag samma varning igen. Fyllde på igen och i dag kollade jag oljelocket. Tycker att det ser ut som att oljan i locket är lite caffelatte färgat. Är det topplockspackningen som har dragit då eller kan det vara något annat?
Bilen är en S60 från 2002
av MickeM
Det är inget säkert sätt att kolla efter klet i locket.
Återkommande kortkörningar, och det ser ut så.
Klet nere i tråget, och det är allvarligare.

Men sök först noga efter utvändligt läckage, tex kylargavlar, vattenpump, osv, och även i kupen under golvmattorna.
Elementet läcker ibland.

Det händer också att expkärlets lock inte håller tryck, och kylvätskan pressas ut när den blir varm.
Lock är billigt. Spricka i expkärlet ger samma symptom.

Är det ändå i oljan som kylvätskan hamnar:
Kolla om du har en oljekylare på baksidan av oljetråget.
Ofta är det den som läcker internt, och blandar olja/vatten.
Koppla ihop kylvätskans slangar, så det går förbi oljekyalren, och plugga inloppen för smuts, och se om problemet är borta.

Du har nog tyvärr funnit orsaken att bilen såldes....
Topplockspackningen är dock inget vanligt fel, om den inte överhettat.
av Danne76
Tack för svar!
Jag ska kolla närmare på sakerna du nämnde i morgon. Kommer ingen blårök ur den iallafall och det kanske är ett bra tecken
av Danne76
MickeM skrev:Det är inget säkert sätt att kolla efter klet i locket.
Återkommande kortkörningar, och det ser ut så.
Klet nere i tråget, och det är allvarligare.

Men sök först noga efter utvändligt läckage, tex kylargavlar, vattenpump, osv, och även i kupen under golvmattorna.
Elementet läcker ibland.

Det händer också att expkärlets lock inte håller tryck, och kylvätskan pressas ut när den blir varm.
Lock är billigt. Spricka i expkärlet ger samma symptom.

Är det ändå i oljan som kylvätskan hamnar:
Kolla om du har en oljekylare på baksidan av oljetråget.
Ofta är det den som läcker internt, och blandar olja/vatten.
Koppla ihop kylvätskans slangar, så det går förbi oljekyalren, och plugga inloppen för smuts, och se om problemet är borta.

Du har nog tyvärr funnit orsaken att bilen såldes....
Topplockspackningen är dock inget vanligt fel, om den inte överhettat.
Har inte kunnat felsöka en pga en värkande axel men jag kollade oljelocket i dag efter en längre tur och det var ingen caffelatte färg där nu

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]