Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jocke4515
Hej
Skall byta min styrenhet till ABS på min S60 -05.
Men vilken/vilka siffror/beteckningar är viktigast att de stämmer överens med den nya ?
Har hittat en enhet men de är en beteckning som skiljer.
Vad betyder beteckningarna ?
/ Jocke
av MickeM
Det är inte plug and play, fast alla siffror är rätt, utan den måste läggas in i can-nätet som enhet.
Inte säkert att ens Volvo klarar.
Måste nog "tömmas" först.
(En virgin-fil, som krävs för att kunna giftas in)

Men det vet du väl, eller?

Är den 100% konstaterat vara felet?
Fel på BCM-modulen (ABS) efter 2004 är riktigt ovanligt, men visst kan det förekomma....

Det finns ju firmor som renoverar enheterna, så du får tillbaka orginalet fixad.
av Jocke4515
Jag vet inte exakt om de är boxen men kopplar man upp den så står de spänningsbortfall pump. Hade inne boxen hos en kompis och lödde om vissa detaljer och då gick den nästan ett år och nu har den börjar varna igen. Men de konstiga är att de inte är konstant utan kommer och går.... Är ju ingen expert på detta.
av MickeM
Gör inte OBD tuning det tror jag?

Googla.

Men själva pumpmotorn sitter på hydrualdelen, och inte på modulen.
av Jocke4515
Jo men matar inte modulen pumpmotorn ?? De sitter ju en "pinne" på modulen som går upp mot pumpen, trodde de var den som matade pumpen med ström. Har för mig att de var nån som sa de men är ej säker.
av MickeM
Jocke4515 skrev:Jo men matar inte modulen pumpmotorn ?? De sitter ju en "pinne" på modulen som går upp mot pumpen, trodde de var den som matade pumpen med ström. Har för mig att de var nån som sa de men är ej säker.
Naturligtvis matar modulen pumpen, men beroende på vad felkoden sa, kan det vara själva pumpen också.
Ingen signal, felaktig signal, eller spänningsmatning. Skillnad!

Bara en varning, alltså!
av Jocke4515
Jag skall koppla upp den idag igen så kan jag skriva exakt vad den larmar för. Då kanske du vet om de är pump eller styrningen. De konstiga är ju att felet kommer och går...

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]