Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förstärker teorin att huvudcylindern inte får gå tillbaks helt, så vätskan kan andas med koppen.
Därmed fylls den inte på heller.
Lite som tricket att trycka ner bromspedalen en bit om man tar loss en bromsslang tex. Då är det stängt från koppen och ingen onödig vätska rinner ut.

Testa att sätta lite lufttryck i koppen och öppna luftnippeln till slavcylindern. Kommer vätska ut?

Jag har ett bromsvätskelock från en skrotad bil som jag satt en däcksventil i, och kan då luftfylla koppen mycket försiktigt. Då pressas vätskan ut när man öppnar nipoeln.
Guld när man ska lyfta eller byta vätska.
Men man får inte blåsa i för mycket. Då kan koppen sprängas eller hoppa ur. Bara en liten pys behövs.
MickeM skrev:Förstärker teorin att huvudcylindern inte får gå tillbaks helt, så vätskan kan andas med koppen.
Därmed fylls den inte på heller.
Lite som tricket att trycka ner bromspedalen en bit om man tar loss en bromsslang tex. Då är det stängt från koppen och ingen onödig vätska rinner ut.

Testa att sätta lite lufttryck i koppen och öppna luftnippeln till slavcylindern. Kommer vätska ut?

Jag har ett bromsvätskelock från en skrotad bil som jag satt en däcksventil i, och kan då luftfylla koppen mycket försiktigt. Då pressas vätskan ut när man öppnar nipoeln.
Guld när man ska lyfta eller byta vätska.
Men man får inte blåsa i för mycket. Då kan koppen sprängas eller hoppa ur. Bara en liten pys behövs.
De kallas bromsman eller liknande på Mekonomen. Jag har sån och använder alltid sånt när jag luftar bromsar eller koppling.
Att armen inte får går tillbaka helt? Allt är original ju.
Nu är det dax igen. Igår börja kopplingen kännas konstig.
Jag provade att lufta och det blev något bättre en åktur.

Idag så va den sämre och nu på kvällen va det ett glapp på kanske 3cm innan pedalen hade motstånd när jag trycker ner pedalen. . Och där glappet är så fjädrar inte pedalen tillbaka så bra. Den nästan hänger sig lite.

Samma historia och imorgon lär den inte gå köra igen.
Behållaren va full igår när jag kolla. Och idag har jag luftar åter igen. Och den va full innan jag lufta.

När jag tog isär två av mina gamla huvudcylindrar så va packningar och allt jag kunde se helt
Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]

Ingen internetanslutning via SIM

Tack för svar, bilen skall in på servic[…]

Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]