Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min batterilampa tänds och släcks i intervaller på några sekunder till minuten, batteriet dör till sist ut. Vad kan orsaken vara?
Jag har inte hittat någon som har symptomen med en batterilampa som tänds och släcks hela tiden.

Med ett helt nytt batteri gick bilen att köra som vanligt trots batterilampan tändes och släcktes men nu efter något åt så är batteriet som vart ganska nytt slut.

Bilen är en s80 2.4t 2001
Schmoyoho skrev:Taskig generator/laddningsregulator?
Förra ägaren har bytt laddningsregulatorn, så jag antar att felet aldrig löstes genom att byta den delen.

Om jag läst och förstått rätt så ska inte batterilampan lysa med en dålig generator eller laddningsregulator men som sagt om jag läst rätt.

Det har varit lite snack också om instrumentpanelen som ska påverka generatorn, men såg att det gällde på 740 modellerna, kan de vara samma problem här?

På min känns de som ett glapp, för den kan tappa kraft ena sekunden och den andra få full kraft.

Har även läst att remmen kan vara en orsak, men då ska de finnas missljud från remmen och det finns ingen missljud i de här fallet.
Efter lite forskande fick jag lära mig att man ska med multimeter med ohm inställt sätta pluspinnen på plusskruven på generatorn och med minuspinnen skrapa på generatorns skal och då ska man få lite värden på över 1500 tror jag det var, om man däremot gör samma moment fast byter plats på minus och plus, då ska man inte få några värden alls. Antar att det har med den där dioden som pratas att strömmen ska gå en väg.

Hur som helt, jag testade detta på en annan begagnad generator och det gick som planerat, däremot när jag gjorde samma sak på min generator, då fick jag värden på båda hållen, alltså plus mot plus och minus mot minus, samt plus mot minus och minus mot plus gav utslag och då antar jag att dioden har gjort sitt och därmed lyste batterilampan.

Nu har jag bytt generator, och laddningslampan har försvunnit, än så länge. Ska testköra imorgon och göra lite mätningar och återkomma med resultat.

För att ta ut generatorn
Lossa drivremmen, tidiga versioner verkar använda sig av torx t60 för att lossa spännaren som man hittar på själva aluminiumet som håller rullen.

Ta bort servopumpen, 4 bultar 12mm och en 17mm blocknyckel för att ta bort röret för servooljan, kommer rinna ut lite så va beredd med något att samla upp vätskan.

Generatorn sitter med 4 bultar 12mm, bulten åt höger ska sitta med kompressorn. Sen plus kabeln som sitter med en 13mm, finns en skyddskåpa över som enkelt pillas bort och så en smal sladd med kontakt som bara var att dra ut.
Här underlättar det om man tar bort turboslangen, men ej nödvändigt.

Nu är det bara och vicka ut generatorn direkt snett uppåt på vänster så kommer den åt utan problem.

Hela processen omvänds för montering.
Bra att det verkar lösa sig. Batterilampan är en tillförlitlig mätmetod. Lyser den = laddar ej. Batterilampan är kopplad mellan batteriets + och generatorns + . Generatorns + är genom interna lindningar m.m. kopplad indirekt till jord, och därför lyser lampan när det ej laddar. Men när generatorn börjar ladda blir det +. Således får lampan + på båda anslutningarna när det laddar normalt.

Skulle felet återuppstå har jag varit med om att vägsalt och även vibrationer har skapat kontaktproblem i de anslutningar som finns nära generatorn i kontakter m.m., till och med sladdar som bockat av innanför plastisolationen av vibrationer från motor/generator.

Risken med när någon säger att man bytt laddningsregulator är även att man då monterat en kinesisk look alike variant, till salu för en billig slant. Här gäller original. Bättre en begagnad original generator ån en look alike.
LaRy skrev:Bra att det verkar lösa sig. Batterilampan är en tillförlitlig mätmetod. Lyser den = laddar ej. Batterilampan är kopplad mellan batteriets + och generatorns + . Generatorns + är genom interna lindningar m.m. kopplad indirekt till jord, och därför lyser lampan när det ej laddar. Men när generatorn börjar ladda blir det +. Således får lampan + på båda anslutningarna när det laddar normalt.

Skulle felet återuppstå har jag varit med om att vägsalt och även vibrationer har skapat kontaktproblem i de anslutningar som finns nära generatorn i kontakter m.m., till och med sladdar som bockat av innanför plastisolationen av vibrationer från motor/generator.

Risken med när någon säger att man bytt laddningsregulator är även att man då monterat en kinesisk look alike variant, till salu för en billig slant. Här gäller original. Bättre en begagnad original generator ån en look alike.
Tack för info

Felet verkar vara helt åtgärdat och bilen har körts någon timme utan att vare sig lampa börjat lysa eller batteriet blivit tomt.

Okej, men skönt att man inte gick biltemavägen oavsett då felet inte ens låg i regulatorn, men nu vet man till nästa gång att skippa biltema och hellre köra skroten.

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]