Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dicer
Är det en avsevärd skillnad tro, att köra & backa med en husvagn om man har en V70 AWD iställlet för vanlig framhjulsdriven?

Ska jag satsa på somrar i husvagn kanske det vore klokt att byta bil?
Om man utgår från att Viscos/Haldex systemet inte går sönder, är det mycket dyrare underhåll på en V70 AWD annars?

En bekant sa att så fort man har en turboversion istället för vanlig, så kostar nästan varenda reservdel mer, servicen dyrare. Kan det verkligen stämma..
av TomZaj
Dicer skrev:Är det en avsevärd skillnad tro, att köra & backa med en husvagn om man har en V70 AWD iställlet för vanlig framhjulsdriven?

Om man utgår från att Viscos/Haldex systemet inte går sönder, är det mycket dyrare underhåll på en V70 AWD annars?

En bekant sa att så fort man har en turboversion istället för vanlig, så kostar nästan varenda reservdel mer, servicen dyrare. Kan det verkligen stämma..
Ja det är en stor skillnad du får ju drivning på flera hjul, en bakhjulsdriven bil är oxå mycket bättre än framhjulsdrift eftersom du får vikten på bakhjulen. Köpte mig en XC70 just för att jag har båt och hästtransport, inga problem med att få upp båten från sjön.
Spelar ingen roll vad du har för bil numera reservdelar kostar :cry:
Användarvisningsbild
av Rillee
Vi hade en kille i lumpen som skulle dra loss en lastbil (lastad med driv medel) ur ett gyttje hål med hjälp av en 11bil. Han slira så länge på kopplingen att hela bilen tog eld, som tur var spred sig inte elden till lastbilen med bensin.
Senast redigerad av 1 Rillee, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av camaro69
Kostar att ligga på topp. Bilbytet känns väl helt OK. Du får en modern bil med Haldex.

Men man kan ju fråga sig om det inte vore bättre att sälja husvagnen och bo på lyxhotell för samma pengar. Slippa trängsel. Ringa på betjäning. Må som en gud. Istället för blöt, sur, trång, svettig, stökig camping. Sur tant och griniga ungar. :wink:
av Dicer
camaro69 skrev:Kostar att ligga på topp. Bilbytet känns väl helt OK. Du får en modern bil med Haldex.

Men man kan ju fråga sig om det inte vore bättre att sälja husvagnen och bo på lyxhotell för samma pengar. Slippa trängsel. Ringa på betjäning. Må som en gud. Istället för blöt, sur, trång, svettig, stökig camping. Sur tant och griniga ungar. :wink:
Ja det var ett av alla mina förslag som röstats ner :)
Får sticka emellan ibland med nån sån resa, men i längden med barn är det förhållandevis billigt med husvagnssemestrar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Dicer skrev:Är det en avsevärd skillnad tro, att köra & backa med en husvagn om man har en V70 AWD iställlet för vanlig framhjulsdriven?

AWD har ju en del minus om du jämför med en vanlig 2WD V70

-Tyngre
-Långsammare acc
-Lägre toppfart
-Drar lite mera bränsle.

Men när det gäller att dra då greppet är lite kass så är skillanden ENORM, en AWD drar nästan 3 ggr så bra som en 2WD om du kör på tex blött gräs, snö eller liknande. Ställen där jag inte kom upp med 2WD kan jag acca uppför nu.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Dicer
Jag kan då berätta att jag märker inga defekter alls efter den rykande incidenten. Det stank bränt ett par dagar efter, men nu inget alls.
Och den rycker & skuttar inte på ettans växel heller :)
Användarvisningsbild
av camaro69
Dicer skrev:Jag kan då berätta att jag märker inga defekter alls efter den rykande incidenten. Det stank bränt ett par dagar efter, men nu inget alls.
Man ska inte ropa hej förrän man är över bäckenet......

Skulle nog tro att du förkortat livslängden på kopplingen betydligt. Om du har otur så kanske "raset" kommer när du fastnar i "dyngan" igen.
Räcker ju med att det regnar duktigt, och "termosen" står lite halvtaskigt till.

Ingen drömsituation precis.... Bättre med femstjärnigt hotell med betjäning. Fin frukost. Bara sätta sig vid dukat bord. Någon annan lagar maten som man slipper släpa från affären. Ingen disk. Inga sängar att bädda. Ingen sur tant. Inga sura ungar. Lungt och fridfullt. Ingen uppbränd koppling. Flera sköna hotellnätter kostar lika mycket som ett kopplingsbyte. :wink:

Låter som en behagligare semester utan husvagn. Man kan hålla tempot. Husvagnen är väl inte gratis att hänga bakpå. (Inköpspris) Dyrare km-kostnad m m. Bilbyte är väl inte heller gratis. :wink:
av Dicer
camaro69 skrev:
Dicer skrev:Jag kan då berätta att jag märker inga defekter alls efter den rykande incidenten. Det stank bränt ett par dagar efter, men nu inget alls.
Man ska inte ropa hej förrän man är över bäckenet......

Skulle nog tro att du förkortat livslängden på kopplingen betydligt. Om du har otur så kanske "raset" kommer när du fastnar i "dyngan" igen.
Räcker ju med att det regnar duktigt, och "termosen" står lite halvtaskigt till.

Ingen drömsituation precis.... Bättre med femstjärnigt hotell med betjäning. Fin frukost. Bara sätta sig vid dukat bord. Någon annan lagar maten som man slipper släpa från affären. Ingen disk. Inga sängar att bädda. Ingen sur tant. Inga sura ungar. Lungt och fridfullt. Ingen uppbränd koppling. Flera sköna hotellnätter kostar lika mycket som ett kopplingsbyte. :wink:

Låter som en behagligare semester utan husvagn. Man kan hålla tempot. Husvagnen är väl inte gratis att hänga bakpå. (Inköpspris) Dyrare km-kostnad m m. Bilbyte är väl inte heller gratis. :wink:
Disk? Laga mat? Ta hand om sura ungar? Jag har ju en fru som ordnar dom bitarna.
"Peta in en pinne i brasan, hämta ett par öl & revbensspjäll"
Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]