Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brise
Jag har en V70N 2,4T -01 med nästan all utrustning inkl ECC.

Ibland när jag startar bilen så visar yttertemeraturmätaren -1°C (ibland -2°C). Nästa gång jag använder bilen så kan den visa rätt igen.

Oftast så håller den sig konstant på -1°C/-2°C men ibland så klätrar den sakta upp till rätt temperatur.

Problemet är att när detta inträffar på varma dagar så kyler inte ECCn särskillt bra. Jag läste någonstans på forumet att kompressorn kopplas ifrån om det är kallare än +6°C ute.

Finns det någon som har varit med om detta fenomen samt vet vad jag behöver göra för att rätta till felet?
(Jag har sökt på forumet, men tyvärr inte hittat något om detta)
Användarvisningsbild
av MartinS
Det låter som att tempgivaren fått frispel. Den sitter i höger eller vänster backspegel, jag har glömt vilken som var till vad (den ena är till instrumentet och den andra till motorstyrningen), men det kanske någon annan kan hjälpa till med.

/Martin
Användarvisningsbild
av greeeken
MartinS skrev:Det låter som att tempgivaren fått frispel. Den sitter i höger eller vänster backspegel, jag har glömt vilken som var till vad (den ena är till instrumentet och den andra till motorstyrningen), men det kanske någon annan kan hjälpa till med.

/Martin
Det sitter på varje spegel väll ?
av Alminjo
Min visar ca 8 grader KALLARE konstant.... :S
Användarvisningsbild
av MartinS
greeeken skrev:
MartinS skrev:Det låter som att tempgivaren fått frispel. Den sitter i höger eller vänster backspegel, jag har glömt vilken som var till vad (den ena är till instrumentet och den andra till motorstyrningen), men det kanske någon annan kan hjälpa till med.

/Martin
Det sitter på varje spegel väll ?
Skriver jag så otydligt?

/Martin
av Knasen
Hö-sida sitter tempgivaren, den vänstra är för motorstyrningen.
av pathrik_85
har samma problem på min 03:a... ca 5 grader kallare än vad det egentligen är ute..
någon som vet hur man byter?
Användarvisningsbild
av Brise
Det var yttertemperaturmätaren som ställde till det.
Ny visar den rätt på instrumentbrädan & då kyler även klimatanläggningen som den ska.

Detta är dock lite märkligt eftersom klimatanläggningen har en egen givare för yttertemperatur i förardörrens spegel. Men "superdatorn" i bilen använder uppenbarligen båda sensorerna för att styra klimatanläggningen.

Tack så mycket för de värdefulla tipsen!

P.S.
Givaren kostade ca 250 kr på Volvo och tar mindre än en halvtimme att byta (om man bara får loss stiften i spegelns kontakt), så det är verkligen värt att byta den om den krånglar!
D.S.
Användarvisningsbild
av MartinS
Brise skrev:Detta är dock lite märkligt eftersom klimatanläggningen har en egen givare för yttertemperatur i förardörrens spegel. Men "superdatorn" i bilen använder uppenbarligen båda sensorerna för att styra klimatanläggningen.
I förardörrens spegel sitter tempmätaren för motorstyrningen, inte kilman.

/Martin

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]