Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har köpt en v70 t5 -02 nyligen, där knapparna på ratten till stereon (803) inte fungerar. Men farthållar-knapparna på ratten fungerar.

Någon som har haft samma problem eller vet vad som ska göras?

Nu stoppade jag in ett sim-kort i inbyggda telefonen, då fungerade knapparna. Men så fort jag tog bort sim-kortet så fungerar inte volymkontrollen elller next & prev knapparna.....

Måste jag alltså ha ett sim-kort i för att kunna höja & sänka på stereon? Verkar märkligt :???:
Senast redigerad av 1 sixx, redigerad totalt 0 gånger.
av pergrein
Du kan ju be verkstan ladda in applikationen till stereon på nytt.
Kan ju ha blivit nå fel och en om laddning av programvaran kanske skulle lösa problemet...

Mvh
Per
av CANBus
du aktiverar ju telefonen med på/av knapparna, har du den i telefonläge så åsidosätter du ju stereon.
av Marbas
CANBus skrev:du aktiverar ju telefonen med på/av knapparna, har du den i telefonläge så åsidosätter du ju stereon.
Precis, och i instruktionsboken finns en mer utförlig (och bra) förklaring.
av sixx
tack

så ni menar att jag måste läsa manualen :wink:
av Marbas
sixx skrev:tack

så ni menar att jag måste läsa manualen :wink:
Kan vara så illa.... :lol:

Enkelt förklarat. Knapparna på högra delen av ratten kan styra både radio och telefon. Vilket de styr beror på telefonens "läge". Om du trycker på grön lur en gång (utan att slå något nummer) så får du upp telefonens meny i färddatorn. Så länge den syns där (tills du tryckt på röd lur) så är det telefonens som styrs med de högra rattknapparna. När telefonen inte är "aktiverad" i färddatorn (ingen meny syns där) så styr rattknapparna radion. Är lite osäker på rattknapparnas funktion när telefonen har blivit aktiverad och man börjar "bläddra" i färddatorn med "färddatorringen" (på blinkersspaken) - men tror att de fortfarande styr telefonen.

Om du inte kan styra radion med rattknapparna även när telefonen är avslagen (dioden på telefonens power knapp är släckt) är det säkert något fel i din mjukvara, men förhoppningsvis är det bara "användarfel" (om jag får kalla det så...)
Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]