Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Blockqoute
Ska köpa ett nytt batteri till min V70 -02 i veckan och undrar vad jag ska köpa? Tittat lite på Mekonomens grejer. Ser att det finns flera olika alternativ när man tittar på Ah. Finns 62, 74, 75 och 77, vilket av dessa borde man köpa och spelar det någon roll? Och vad spelar det för roll? Bor i Norrland och kan vara bra med ett batteri som klarar kylan bra.
Användarvisningsbild
av ragge1
det viktigt för dig, se på cca (kaltstart) värde,
men i dit fråga då tar du den med 77Ah
Användarvisningsbild
av MartinS
Kolla vad du har i bilen idag och välj ett likadant, det skulle jag göra. Om det nu inte är bytt förut och någon klåpare kan ha satt i fel.

/Martin
Användarvisningsbild
av Blockqoute
MartinS skrev:Kolla vad du har i bilen idag och välj ett likadant, det skulle jag göra. Om det nu inte är bytt förut och någon klåpare kan ha satt i fel.

/Martin
Det sitter ett Volvo-original i den nu. Men tänkte att man kunde passa på och köpa ett med lite mer "kräm" i?
Användarvisningsbild
av Bosa
Antar att det är dessa två du kikar på:

Exide X-Treme2(Som Mekonomen kallar Ultra X-Trem)
Kapacitet: 77 Ah
Köldstartström: 600 EN

och

Exide X-tra+(endast X-tra hos Mekonomen)
Kapacitet: 75 Ah
Köldstartström: 760 EN

X-tra har bättre kallstartsförmåga och X-treme har bättre djupurladdningsförmåga, så det är egentligen bara att välja det batteri med den förmåga som du prioriterar. Inget av dem är ju dålig på de områdena utan har helt enkelt två olika prioriteringar. :)

Är definitivt ingen dum idé att klappa i ett redigare batteri än det som sitter där idag. :)
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Hur ser det ut med det vanliga, "billigaste", batteriet som Mekonomen har då? Vanliga Excell, 62 Ah, är det bara skit eller fungerar det med det också?
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Nu är det bytt iaf och vi får se om detta håller bättre än det tidigare. Annars blir det väl till att börja felsöka vad som är fel.
Användarvisningsbild
av Nexus
Blockqoute skrev:Hur ser det ut med det vanliga, "billigaste", batteriet som Mekonomen har då? Vanliga Excell, 62 Ah, är det bara skit eller fungerar det med det också?
Jag köpte ett billigt till min förra bil på micro 60 amp 499kr.
det stoppa bara ett år sen tog det ej mot laddning mera och jag använder bilen varje dag och inga extra ström förbrukare åker även långsträckor mellanåt. fick ett nytt på garanti då de oxå insåg att det ej gick att laddadet gammla.
Det nya klara inte bilen stod mera en 2 dagar utan var tvungen gå varje dag för bilen skulle starta. Jag hade inne och mätte upp och bilen ladda som den skulle och inget stod och drog ström.
Visst jag kan ha haft otur med båda NYA batterierna. men när mitt på volvon ger upp så blir det ett dyrare batteri. Ett sk TAXI batteri med mycket amp h :D
Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]