Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en Volvo S80 2001 modell. De närmsta dagarna när jag närmar mig en korsning där jag blir tvungen att bromsa in lite så känner jag hur bilen vibrerar, nästan som när man kör för låg hastighet på för hög växel. Sedan ibland så dör motorn och alla varningssignaler dyker upp sedan stängs de av styrservot stängs av men elen är på. Den enda signalen som sen är kvar är oljesignalen. Vi kollade oljestickan och den var okej. Så jag blir tvungen att stänga av bilen helt tändningen och allt och sedan startar den upp snabbt som vanligt igen. Vad kan vara felet? Kan det vara en dyr lösning?
När min S80 med automat gjorde ungefär sådär rengjorde jag spjället så gick den bra igen. Min dog dock inte helt utan gick bara ner väldigt lågt i varv ibland. Har du en sugmotor är det en kvarts jobb att torka rent spjället med en trasa med bromsrengöring så det är värt ett försök. Lossa insugsslangen och torka försiktigt med fingrarna bara.

Jag hade då det nyare förbättrade spjället i min bil redan.
SBergdahl kan mycket väl ha rätt. Men felkodsläsning är som vanligt inte ur vägen. Inte säkert att ett sådant här fel fångas av någon felkod men försöka duger.

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]

Startproblem V70

Hej! Jag har en Volvo v70 -10 D5 som har gåt[…]

Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]