Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredrik_no2
Har en S60 T5 -01:a som stundtals går riktigt illa när man startar den, har svårt att hålla tomgången och det står reducerad prestanda i displayen. Det spelar ingen roll om bilen är varm eller kall och det är bara att starta om bilen så går den som den ska. Har även fått upp bromsfel i displayen och att jag omedelbart bör stanna bilen, fastän bromsarna har fungerat som de ska.

Kan detta med vara ett batteriproblem som jag läst i en tidigare tråd där det var nån som inte fick igång bilen pga bromsfel. Eller finns det någon som har nån annan idé eller erfarenhet?
Användarvisningsbild
av Xioz
Hur långt har bilen rullat över 10 000 mil ? då är det säkert det klasiska elektroniska spjället som går nästan på varje volvo bil mellan 00-03 ev(-04). Skulle åka in och läsa av fel kåderna så vet du svaret. Nästan hundra 100% säkert! Bilen uppträder exkat så som du berskiver!

Kostar sjortan om det är det felet... Du kan försöka hävda garanti fel, men de tog bort den förlängda garantin förra året i mars/april... Kostar ca 7000:-

// mvh Johan
av Fredrik_no2
Bilen har gått 8500 mil. Men det låter ju som om det skulle kunna vara ett troligt fel tyvärr.

Är det nåt en normalhändig byter själv eller sitter det illa till?
Användarvisningsbild
av greeeken
Fredrik_no2 skrev:Bilen har gått 8500 mil. Men det låter ju som om det skulle kunna vara ett troligt fel tyvärr.

Är det nåt en normalhändig byter själv eller sitter det illa till?

Nr 1 kolla spänningen i ditt batteri.
Nr 2 testa att rengöra gasspjället, kan kanske hjälpa.

Man har läst en del om magnetventiler som krånglat när bilarna gått illa.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.